1 mars 2011

Min dröm fortsätter extrakongressen: Best case scenario.

Om ni förväntar er en saklig och faktabaserad analys idag - sluta läsa NU.
Det är dock två spännande besked på gång idag. Ett personligt (om jag blir kongressombud) som hänger ihop med det stora (valberedningens förslag).
När jag smet från de snoriga ungarna ner i tvättstugan så ägnade jag mig istället för att spekulera kring saker utanför min kontroll åt lite fridsamt dagdrömmeri.
----->>
Det ringer i min telefon. Det är Berit. Den Berit. Berit A.
- Du, vi tänker nominera dig till partiordförande, vad säger du?
- Ja, om ni i er allsmäktiga visdom tror att jag är rätt person. Vem är jag att säga emot?
- Vi har fått ok från de viktigaste partidistrikten men vi vill att du gör en programförklaring och du lär väl bli ombedd att ställa upp i en del media. Men det är väl inget problem?
- Nä bara jag kan fixa barnvakt så är det inga problem, annars får de väl komma hit...
Tidshopp till kongressen:
- Tack för ert förtroende. Det är lite lustigt att bli vald på det här sättet. Jag hade gärna tagit en debatt med en motkandidat men eftersom jag har fått ett så starkt stöd så hoppas jag bara att jag kan förvalta det.
Nu gäller det att göra det kriskommissionen uppmanat oss till. Att bli ett nyfiket, öppet och framåtsträvande parti. Mitt fokus är att byta ut fokus i vårt land från värdet av pengar till värdet av relationer och miljö. Vi ska sträva efter att fortsätta projektet Det Gröna Folkhemmet. Det ska ske med förståelsen att välfärd och personlig frihet är sammankopplade. Att vi inte är ensamma på jorden och att om inte vi stöttar andra i sin strävan så är våran förgäves. Vi ska häva spiralen av stress och otillräcklighetskänsla hos ung som gammal. Vi ska inte göra det genom att vända oss om men vi ska inte glömma varifrån vi en gång kom och dit vårt samhälle har vänt sin kos mot återigen de senaste 30-35 åren.
Nu ska jag inte stå här och snacka om detaljer eller politiska motståndare. Jag vill bidra med min vision. Jag hoppas att ni köper de stora dragen, sen ska vi göra politiken tillsammans. Nog tjôtat. Dags för verkstad.
Tidshopp till september 2014.
- Den första punkten på det första regeringssammanträdet kommer att vara - Vision 2050. Den andra Vision 2025, den tredje Vision 2015. Vi har fått ett starkt stöd av väljarna för den politik vi har presenterat. För människovärdet och vår gemensamma framtid. Nog tjôtat. Dags för verkstad. <<-------

Bloggat idag har många gjort, på min radar har P Högberg, Rebellabloggen, Åsbrink-Lindgren och Westerholm  x 2 fastnat hittills.


Fler progressiva bloggar på NetRoots
Öppna Kriskommissionen har öppet hus på blogg och Facebook. Välkomna in att diskutera rapporten!
Intressant?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar