14 mars 2011

Olika syn på ledarskap

Jag tackar Johan Lundberg för inspirationen till denna postning.
Han skriver på sin blogg under rubriken Juholt är vår nästa Persson följande:
"En av de största ledarna vi har haft i vårt parti, enligt mig, är Göran Persson. Han hade en stark ledarkaraktär, visionär och en tydlighet i sin politik. Göran Persson drev partiet på ett bra sätt sen kanske han skulle ha lämnat över tidigare men sånt är det.
När man lyssnar på Håkan Juholt finns det drag av Persson, styrka, dominans och tydlighet. Jag tror att detta är mycket bra och att vi som parti kommer att må bra av en tydlig ledare."
 Jag har själv skrivit att jag eftersöker
...en öppnare och nyfiknare socialdemokrati med mer ödmjukhet och längre känselspröt...
Det är ju inte säkert att jag och Johan Lundberg menar olika men den bild av Göran Persson som dröjer kvar på min näthinna kännetecknas inte av ödmjukhet och känselspröt.
När jag lyssnar på Håkan Juholt vill jag bli överraskad av att de fördomar den fysiska bilden av en vit medelålders man och den försvarspolitiska bakgrunden skapar inte stämmer överens med de vägval han vill att socialdemokratin ska göra. Sandro Wennberg föreslog att Håkan skulle hålla sig till försvarskryddad retorik. Jag menar att han ska göra precis tvärtom. Hellre HBT än haubits om du så vill.
Det är klart att vi ska vara tydliga i vår politik men sättet vi tar fram politiken måste radikalt förändras. Vi ska inte använda oss av styrka, dominans och tydlighet i vårt förhållningssätt till omvärlden. Vi ska kännetecknas av nyfikenhet, kreativitet och prestigelöshet.
Vi kommer att behöva ha svar på många frågor men framförallt så kommer vi att behöva ställa fler frågor. Då menar jag inte frågor av typen marknadsundersökning utan frågor om det finns forskning, vad den visar, om det finns organisationer som jobbar med området, vad de vill. Om det finns en folklig opinion kan vara intressant i perspektivet vilka frågor man lyfter men det ska inte påverka hur man skapar politik.
Framförallt så vill ja se ett ledarskap som utåt präglas av mod och självförtroende. Vi tror på idéer om jämlikhet och hållbar utveckling. Vi tror att vi har verktygen. De ser inte ut som den borgerliga ekokammaren vill. Då gör vi antagligen rätt.

Westerholm, Nilsson
Miliband i Aftonbladet

Fler progressiva bloggar på NetRoots

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar