23 mars 2011

Tips på vägen mot extrakongressen.

Av tidsskäl så hinner jag idag bara tipsa om ett par andra inlägg som jag tycker att det är väl värt att läsa innan extrakongressen.
Har just förstått att jag kommer att missa Håkan Juholts linjetal. Tråkigt men Basketförbundets årsmöte måste gå före då det finns viktiga saker att säga där. Juholts tal lär väl vara tillgängligt digitalt senare :-).

Nå; läs för sjutton gubbar Peter Högbergs förslag om ett socialdemokratiskt universitet. Det här kommer jag garanterat att återvända till.
Läs också Peter Anderssons purfärska inlägg.
Några andra Netroots-bloggare har skrivit i AiP om vikten av en extrakongress i höst.

En snabb reflektion är hur sjutton partiorganisationen ska ta till sig alla de fantastiska idéer som virvlar runt i bloggar och på möten. På något sätt måste partiet starta en rejäl dammsugning av sina medlemmars idéer. Dessa idéer måste få genomslag i en ny politik och en vitaliserad organisation. En kongress i höst eller som Lena Sommestad föreslår en idékonferens på sommaren behövs för att samla och utvärdera dessa idéer.
Vem i partiet tar rollen som dammsugare? Där har vi en rejäl utmaning för Carin Jämtin.

Peter A tipsar om annat läsvärt och jag snor fräckt hans länkar.
- GP: Krönika av Ann-Sofie Hermansson 
- Aftonbladet om Netroots-krav på höstkongress
- DN om kongressen.
- Lena Sommestad svarar om extra kongress (klokt) 
- Partistaten - en bloggare som inte kan vänta. 
- Martin Moberg om ett brevsvar.
- Emil Högberg om petningar...



Fler progressiva bloggar på NetRoots

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar