4 mars 2011

Time to go Jämställdhetsanden on y'all.

I alla fall med luva på.
Idag har jag satt skämsluvan käckt på svaj.
Jag har nämligen inte tidigare uppmärksammat det pinsamma faktum att det bara är män kvar i (den offentliga) diskussionen om vem som ska bli Socialdemokraternas nästa partiledare.
Företrädesvis män med glasögon. Fast Juholt saknar både det och högt hårfäste. Betyder det att han är chanslös? Andra kandidater utan högt hårfäste har ju tydligen blivit avskrivna. Alla kvinnor t.ex.
Jag tyckte kanske inte att det var det viktigaste argumentet i höstas att vi ville ha Mona Sahlin till Sveriges första kvinnliga statsminister. Det hade funkat bra med bara statsminister för min del. Om Mona Sahlin nu blir undantaget, det misslyckade försöket, då har partiet misslyckats kapitalt i sin profil som ett feministiskt parti. Tyvärr har hon sig själv att skylla lite grann då de tyngsta posterna runtom henne har gått till män, undantaget Ylva Johansson.
Jag stöder gräsrotskampanjen för Lena Sommestad. Jag vill se Helen Pettersson få en mer framskjuten position. Vi har en duo med otrolig kraft och kompetens här i Göteborg med Anneli Hulthén och Anna Johansson. Där finns Kajsa Borgnäs och Veronica Palm. Johanna Graf skulle vara en oerhört spännande partisekreterare.
Men det har jag inte skrivit. Förrän nu.
Jag vill se ett parti som tar tillvara hela det mänskliga spektrat, inte bara det manliga. Jag vill se ett parti som ser de strukturer i samhället som hindrar individers utveckling. Exempel på sådana strukturer är manliga maktstrukturer inom näringsliv och universitet.
Det är t.ex. 62 gänger så stor chans att bli börsbolagsvd om du heter Johan än om du är tjej. Jag vill gärna se att detta förändras och då måste vi inom politiken vara med och driva denna förändring.
Jag hoppas att jag får tillfälle, trots mitt kön, att vara med och lösa upp den här typen av strukturer som håller t.ex. kvinnor tillbaka.

Jag har blivit satt på spåret av följande: FokusHBT-sossenWesterholm
AB om Juholt


Fler progressiva bloggar på NetRoots

4 kommentarer:

  1. Ja det är väl ungefär därför det ser ut så här också http://komigenuva.wordpress.com/2011/03/04/de-fattiga-ska-utsattas-for-vald-tycker-regeringen/

    SvaraRadera
  2. Hörni. Läs Nemokratis inlägg som tipsas om ovan. Läskiga och viktiga fakta. Stöd Påskupproret!

    SvaraRadera
  3. Ville bara spontant säga att jag tycker du har en bra blogg, fortsätt skriv!

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket, det har jag tänkt att göra :)

    SvaraRadera