11 april 2011

Jag blir hånad av Agenda!

Igår hade stora delar av den politiskt intresserade allmänheten bänkat sig för att se en intervju i Agenda med Håkan Juholt. Hans första större mediaframträdande sen partikongressen för två veckor sen.

Idag skriver Johannes Åsberg det som de flesta antagligen kände efteråt: En borgerlig agenda?
På Twitter såg det ut så här:


I den svenska flumskolan har jag lärt mig att bli en klok, ifrågasättande och självständig person. En person som bryr sig om hur samhället fungerar och som vill att det ska fungera bättre. Det vi använder som styrmedel för detta är till stora delar skatteintäkter. Det vill säga att skatteintäkterna är medlen för att åstadkomma målen.

På den journalistiska elit som uppbär mina licensbetalarpengar har man uppenbarligen, med hull och hår svalt idén om att skatterna är både mål och medel. Det är nivån på skatterna som avgör om vi har ett bra samhälle.

Det är hånfullt mot mig och mot alla svenskar som förtjänar att få veta vad alla politiska partier ska använda skatteintäkterna till. Att Alliansen uppenbarligen anser att så länge folk får mycket i plånboken så är de ointresserade av samhällsfunktioner och av att samhällsfunktionerna ska fungera tycker jag är en inställning värd att undersöka. Inte om vi ska ha x skatt eller y skatt.

Det här är också den stora skiljelinjen i valet i Västra Götaland. Alliansen vill regera genom att göra så lite som möjligt själva och hoppas att marknaden sköter sig. Vi socialdemokrater har slutat lita på att marknaden ska lösa de samhällsfunktioner som utjämnar och inkluderar, vi tycker att det ska landstinget sköta så att kontrollen är kvar i medborgarnas händer.

Nåja, det är inte ofta klagomål på media skapar särskilt stora förändringar men jag hoppas att budskapet kan nå fram ända till Agendas redaktion även om deras fingertoppskänsla för vad folk har i huvudet är väldigt osäker.

Roger Jönsson(s), Peter Andersson, Stefan WikénKrassman och Högbergs tankar har också bloggat.

Fler progressiva bloggar på NetRoots
Intressant?
Fler bloggar om politik, mediekritik

26 kommentarer:

  1. Det enkla svaret är att (S) måste leverera lägre skatter och bättre välfärd till svenska folket för att vinna valet 2014.

    Det är medelklassen som dominerar Sverige och socialliberal politik är vad den vill ha, dvs marknadsekonomi och välfärdsstat.

    Det gäller att spara på onödiga utgifter och stärka nödvändiga ex sjukförsäkringen och arbetslöshetsförsäkringen och sänka skatterna för alla som tjänar under 50.000 kr/mån.

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte det ger resutat att hoppas på Agendas redaktion. Det är som att hoppas på den goda fen. Jag hoppas att socialdemokratin till slut ska upptäcka att SVT inte är "vårt" företag och att helt andra teknisksa förutsättningar finns idag jämfört med när Olof Palme hade hand om radio och TV-frågorna.

    Det är hutlöst att det finns en tvångsavgift som betalar KG Bergströms lön. Han ska vara arbetslös och bortom den bortre parantes i a-kassan som han tydligen vill ha. Att han inte är kompetent att klara något som helst arbete, som är värt en lön, vidade han ju tydligt.

    Och varför ska samma program som sände intervjun med Juholt hålla sig med egna "opartiska" kommentatorer? Det är gräddfilsfolket som ger anställningar åt varandra. Anställningar som inte alls behövs.

    Det hade ju bara varit att intervjua de andra partiledarna, så hade vi fått veta vad de tycker. KG Bergström ställer ju inte ens upp som parti i valet. Vad han tycker är totalt ointressant.

    Det är alltså dags att avskaffa den obligatoriska TV-avgiften. Låt folk betala för att se de program som de vill se. Det finns teknik för det, numera.

    SvaraRadera
  3. Johnny - du inser att det är något av en självmotsägelse med bättre välfärd och lägre skatter? Någonstans måste pengarna komma ifrån. Självklart ska inte skatterna vara ett öre högre än de behöver men statens och kommunernas verksamhet ska inte bara präglas av effektivitet utan även av humanitet och kvalitet.
    Lars - jag njuter alltsomoftast av SVT:s breda och kunskapsorienterade program och jag tror att vi behöver en av allmänheten betald Public Service. Sen kanske den inte behöver distribueras via TV-nätet. Nyhetsredaktionen producerar även t.ex. Korrespondenterna med en helt annan profil och kvalitet. Men Agenda och KG får jag nog ge upp om för en tid framöver.

    SvaraRadera
  4. Jasså, SVT anses borgerligt dominerad idag?

    Det är snarare deras minskade promotande av Socialdemokratin ni gnäller över.
    S har alltid och får fortfarande mest mediatid av alla partier. T o m interna strider om partiledarvalet kommenterades i stort sett DAGLIGEN under ca 6 månader.....
    Samtliga tre dagar S-kongressen varade DIREKTSÄNDES i STV, inget annat parti har fått den reklamen gratis. Det finns otaliga exempel på hur S exponeras mest.
    SVT och SR är möjligen något mer neutral idag, det ställs inte längre krav på partibok för anställning.
    Men glöm att S förfördelas :)

    SvaraRadera
  5. Peter, jag kan hålla med om att media har visat mycket stort intresse för (s) denna vinter. Men det som är sämst med Agenda och det mesta av den politiska bevakningen, oavsett färg på kommentatorerna (KGB är f.d. moderatpolitiker), är den ensidiga koncentrationen på politikens medel (skatterna) istället för på målen (samhällets funktioner).

    SvaraRadera
  6. (s) ska inte försöka med att sänka skatten lika mycket som (m). Den tävlingen vinner (m) lätt. (s) ska helt öppet stå för högre skatt än vad högern vill ha. Som det är nu är (s) otydlig i den frågan.

    SvaraRadera
  7. Ante - kan vi vara överens om att storleken på skatten är underordnad kvaliteten på välfärden?

    SvaraRadera
  8. Ja, att kommentatorerna har sympatierna på alliansens sida var ju inte svårt att genomskåda. Juholt gjorde dock ett mycket gott intryck, vilket avspeglade sig i nervositeten hos sagda kommentatorer. Kanske såg de sina förmögenheter beskattade till oigenkännelighet.
    Håller helt med Staffan - Vi borde prata om vad vi får för våra skatter, inte tävla med moderaterna i skattesänkningar.

    SvaraRadera
  9. Staffab, KGB var "mellan 1973 och 1975 var han ledamot av Kalix kommunfullmäktige för moderaterna" http://sv.wikipedia.org/wiki/K.-G._Bergstr%C3%B6m dvs för 36 år sedan...... :)

    Vidare kan jag avslöja att lilla jag blev utskälld efter noter av Agendas chef Anna Hedenmo i julas (2010) per telefon.
    Detta för att jag varit en av dem som spridit ryktet om att hon varit med i SSU i sin ungdom.
    Notera att hon reagerade på spridningen av SSU-ryktet, inte att sanningshalten stämde.....
    Jag har bevis för detta via mail korrespondensen med henne kring samtalet.

    SVT och SR är rejält rödfärgat fortfarande.
    Att den satta agendan av Aagenda (!) och övrig media enligt dig inte sätts med S:s förtecken kan möjligen bero på att det är ett tag sedan S satt i regeringsställning. Eller vad tror du?

    SvaraRadera
  10. Jag beklagar att S valde Juholt.
    Han är ett gungfly av populistiska ("folkliga") åsikter, det måste vara jobbigt att hålla reda på vad karl egentligen menar!?
    För mellan det röda retoriktalet på kongressen och utnämningen av S evetuella finansminister med halvmoderat framtoning saknar åtminstone jag kopplingen mellan medel och målen.
    Det som du säger dig sakna i medias analys......

    Än en gång, jag beklagar att S valde detta stolpskott. Ett stolpskott som dessutom rensar ut all ledningserfarenhet för att han är rädd för bakstick av tidigare konkurrenter....
    Det är både fegt och korkat.
    S behövs, men bara om partiet kan leverera EGNA samhällslösningar.
    Annars har varken målen eller medlen någon mening för S.
    Och då är S tyckande lika mållös som meningslös.

    SvaraRadera
  11. Det blir svårt att locka de arbetande som till 78 % INTE röstade på s, med gamla floskler och antydningar om högre skatter. S borde istället koncentrera sig på EFFEKTIVARE offentlig sektor. Men då blir facket surt ... S sitter i en rävsax. MVH / Karl

    SvaraRadera
  12. Peter, det känns som om du har en egen Agenda?
    Jag tycker nog att det är för tidigt att bestämma sig för Juholt och hans gäng ännu. Vi får se vad de kommer med i Almedalen, då ska vi kunna begära någon typ av leverans.
    Anonym - ge gärna exempel på ineffektiv offentlig sektor. Administration kanske, men den dagliga verksamheten är väldigt hårt ansträngd. Fråga vilken undersköterska, lärare, polis etc. som helst.

    SvaraRadera
  13. Jag kan ge ett exempel :

    Har den offentliga sektorn råd att förlora 50 miljarder varje år genom att inte upphandla professionellt?

    http://www.dagenssamhalle.se/nyheter/50-miljarder-i-sjon-16543

    SvaraRadera
  14. Apropå effektivitet i den offentliga sektorn...

    Tag t ex skolan och fördjupa dig gärna i PISA-resultaten. Sydkoreaner, kineser och andra slår oss med hästlängder i t ex matte, år efter år. De spenderar ändå endast en bråkdel av vad svenska skolungdomar kostar skattebetalarna. Många ropar på ytterligare resurser men PISA-resultaten har ju successivt försämrats genom årtionden trots tillförda resurser.

    Skolans problem är INGET resursproblem i vårt land utan ett didaktiskt problem. Inför betyg från ETTAN så att vi i tid upptäcker när någon inte lärt sig det mest grundläggande dvs att läsa, skriva & räkna. Ungarna är OLIKA och vissa behöver gå om ett år för att inhämta samma kunskaper. Alltså: tydliga kunskapskrav i centrum, hemläxor som avkrävs och kontrolleras och som sagt betyg från ettan är urbilliga (men inte PK!) metoder för att rätta till mångåriga strukturproblem i skolan. Detta är inte patenterat så sossarna får gärna gå till val på det. Lycka till! MVH / Karl

    http://en.wikipedia.org/wiki/Programme_for_International_Student_Assessment

    SvaraRadera
  15. Det här har jag missat Jonny. Verkligen intressant. 50 miljarder är en h-es massa pengar. Verkar enligt artikeln vara en ganska grov skattning men det är som sagt inom administration man kan spara pengar.
    Fler exempel?

    SvaraRadera
  16. Anonym - tror du verkligen på det här? Är betygen en kvalitetssäkring? Det är väl en mätning. Lärarna måste ju veta sånt här utan att behöva sätta etikett på det.
    Att vi kommer efter i PISA är ett problem och det har nog även med resurser att göra.
    Men om jag ska välja på höga resultat i PISA eller en skola som skapar kritiska och självständiga individer så väljer jag det senare. Jag tror att mer kontroll och krav enbart skapar ofrihet och olycka. Vi har ju inte minskat kontrollerna i form av betyg etc när resultaten minskat, nivån på kontrollerna har ju varit i stort sett oförändrad. Det är de faktiska resurserna per elev som minskat och det drabbar särskilt de svagare eleverna.

    SvaraRadera
  17. Staffan, he he, det vore väl förmätet att hävda sin egen Agenda?
    Vad menar du - egentligen?

    Staffan, för att förtydliga min politiska åsikt:
    Jag var en med modersmjölken uppväxt sosse, en övertygad sosse genom mina universitetsår, en försvarande sosse såsom karriärsmänniska, men med stigande tvivel med ålderns visdom (?) har jag insett att S vilseleder arbetarna.
    Arbetarna är lika med mina föräldrar, arbetarna är lika med er framtid (dvs medelklassen jag numera tillhör).
    Hur man än vänder och vrider på det - tala om för mig hur Juholts effektsökeri skulle locka folk att rösta S.
    Det finns en S sanning i allt elände: folk har fått det FÖR bra idag, det finns inget/litet att kämpa för idag (om du inte är förtidspensionerad, bidragsberoende, eller rättshaverist, t ex)

    Tack ändå får att du tar in kritiska röster - många av dina kolleger S-bloggare gör nämligen inte det.

    Heder åt dig :)

    Jag beundrar människor som tror på sina åsikter, jag föraktar däremot de som sålt sina ideal för mammon - där särskiljer sig en sosse från en modde tyvärr inte alls när vi räknar penningar....

    SvaraRadera
  18. Jag menade att du har en hang-up på att Public Service skulle vara mer sossevänligt än andra medier. Det kanske stämmer men de är ändå i sin frågeställning om skatternas nivåer, vilka skatter m.m. så långt från socialdemokraternas önskefrågor man kan komma.
    Jag tolkar dig som att det inte finns en roll för socialdemokraterna att spela idag. Jag skulle (naturligtvis) vilja hävda motsatsen. Om du läser boken som delar titel med min blogg så kan man där förstå att jämlikhet är en lysande affärsidé för ett lyckat samhällsbygge, både för fattig och rik.
    Angående din kritik mot Juholt så känns det lite tidigt att säga varken det ena eller det andra eftersom det är som du säger, det lutar åt alla möjliga håll just nu, det är nu det är upp till Juholt att styra skutan. Han och besättningen har just mönstrat på, det kommer ta en stund innan de kan köra med fulla segel.

    SvaraRadera
  19. När du skriver "...vi tycker att det ska landstinget sköta så att kontrollen är kvar i medborgarnas händer" så menar du förstås att kontrollen "är kvar i politikernas händer", inte sant?

    Om man bara har ett att välja på så kan man ju som stackars vårdpaket inte välja fel.

    Om du VERKLIGEN menar att medborgarna skall ha makten, ja då måste du ju också omfamna det faktum att det numera finns flera, olika, från varandra skilda, vårdgivare, och att DU - faktiskt - kan VÄLJA.

    Blir du snorkigt och otrevligt bemött eller behandlad på ett ställe, ja då tar du dina pengar till en annan vårdgivare nästa gång.

    SvaraRadera
  20. Det är väldigt kul och spännande att kommentarerna till mitt inlägg har blivit en egen historia.
    Magnus - en sak har jag lärt mig under mina, hittills, tre månader som fritidspolitiker. Det är att oavsett vad som står i måldokument och budgetar så ska det genomföras av en förvaltning. Därför så måste styrningen vara ganska praktisk och tydligt tillämpbar. Jag säger inte nej till flera vårdgivare men jag menar att det är landstinget som ska ha kontrollen över dessa. Jag tycker också att möjlighet att välja vårdcentral är bra. Men. Om den som behöver vård ska ha samma förutsättning att få den bästa vården oavsett var man bor så är det nödvändigt att ha en kommunal huvudman som ytterst styrs politiskt, annars så kommer den privata vården att finnas där de "lönsamma" patienterna finns.
    Stockholms statistik förskräcker och jag vill verkligen inte ha den situationen för medborgarna i Västra Götaland.

    SvaraRadera
  21. Staffan,


    Du väljer "kritiska och självständiga individer" isf kunnande i matte. Du kan ni fortsätta att diskutera att 3 x 7 är KANSKE 21, 22 eller rentav bara 10! Under tiden tvingas KTH & andra högre bildningssäten införa extratermin för de sökande ty stundenternas mattekunskaper inte längre är tillräckliga för vidare studier. (Jag vill påminna dig att även det kostar extrapengar, skattepengar.)

    Nej, dagens lärare klarar tydligen inte av detta. Det är fult i Sverige att påpeka att någon inte klarar av någonting ty då måste saker och ting föråndras hos läraren (det är obekvämt att underkänna någons kunskaper) och naturligtvis även hos eleven (extraarbete, större egna insatser). Men kan vi dra oss för det i SKOLAN som ska producera morgondagens kunskaper med våra skattepengar????

    Betyg har vi för att diagnostisera problem för att åtgärda dem i tid. Jag och min generation klarade av betyg från ettan så även ungarna i utlandet i dag. Under tiden fortsätter politikerna att tjafsa i Sverige och lovar ännu mera resurser som kommer att rinna genom det befintliga skolsystemet , precis som tidigare extramiljarder,utan att lämna spår. MVH / Karl

    SvaraRadera
  22. Karl - jag fick betyg i åttan och min generations mattekunskaper var tillräckliga.
    Betyg har väl inget med problem att göra, det har bara med någon konstig form av bekräftelse att göra.
    Det är klart att den utveckling vi har i skolan är olycklig men att tro att mer kontroller kommer att ge bättre resultat är lite konstigt. Det är bättre pedagoger, pedagogiska metoder och framförallt individuell uppföljning av varje elev som behövs. Det kan man ha utan betyg. Men inte utan resurser.

    SvaraRadera
  23. Staffan,

    Jag ser på min arbetsplats (finansbransch) DAGLIGEN att din generations mattekunskaper är usla. Ofta kan folk inte ens enkel procenträkning efter fullgjort gymnasium ... Suck.

    Du har helt fel om betyg och vill bara snacka bort det. Du föredrar -ty det kräver mycket mindre mod!- att ösa in ytterligare resurser i skolsystemet. Det har inte hjälpt i det förflutna och det kommer inte att hjälpa i framtiden heller. Man måste ta itu med de sjuka strukturerna som i decennier degraderat kunskapskraven i den svenska skolan.

    Sydkoreaner, kineser och andra spenderar endast en bråkdel av de resurser vi spenderar i Sverige på våra ungar i skolan och ändå uppvisar de mycket bättre resultat. Skillnaden är betyg och tydliga, oförhandlingsbara kunskapskrav i centrum. Detta borde räcka som en rejäl tankeställare för en politiker. MVH / Karl

    SvaraRadera
  24. Karl, jag tycker det vore jättebra om vi hade mattekunniga personer i finansbranschen. Borde kanske vara ett krav vid rekryteringen?
    Jag håller också med om att kunskapskrav är bra men jag kan inte förstå vad betyg har med det att göra. Man lär sig inte mer av att resultatet blir mätt oftare/tidigare.
    Med risk för att låta fördomsfull. Jag vill inte ha den skola man har i Kina och Sydkorea. Den bygger på stenhårda krav och stenhård disciplin. Det är möjligt att ungarna lär sig matte men de lär sig knappast kritiskt tänkande och de är väl inte särskilt lyckliga har jag fått för mig och har ofta en oerhörd social press att lyckas. För mig är det faktorer som är betydligt viktigare att undvika än att jämföra matteresultat. Den uppfattningen kommer jag inte att ändra.

    SvaraRadera
  25. Staffan,

    de har ju godkända gymnasieavgångsbetyg i MATTE! Det är lärare i den svenska skolan som satte de betygen. Kanske även Dina lärare. Men kunskap tycks det inte finnas bakom betygen och det är en ren katastrof. Jag skulle nog inte avfärda sydkoreanerna och kineserna med flera så lätt. Jag är tämligen säker på att det finns moment i deras utbildningssystem som vi med stor fördel skulle kunna använda oss av. MVH/ Karl

    SvaraRadera
  26. Är den högerpartistiske nyliberalen "he,he" tillbaka i hetluften igen!
    Kör hårt högerpartister medans det finns ett uns av något som kan kallas för offentlig välfärd kvar i Sverige!

    Bengt Nilsson, klassisk socialdemokrat

    SvaraRadera