9 april 2011

Bloggutbildning i Göteborg

Idag har jag, tillsammans med Claes Krantz, Fabian Lundgren och Cecilia Dalman Eek, genomfört en bloggutbildning.
Resultatet blev 12 bloggar, de flesta helt nya plus en som varit igång en månad.
Det var ett blandat gäng med helt olika förutsättningar som samlades men jag hoppas att alla blev något klokare och förutom ett bloggkonto rikare också, så småningom, hittar sin egen form.
Dagens deltagare fick inga pekpinnar om innehållet utan bara tekniska råd för att kunna orientera sitt bloggskepp i de vida vågorna i bloggosfären. Fortsättningskurs i form av studiecirkel är utlovad.
Här är de nya bloggarna:
Utbildningens veteran var Malin Jonason som fick berätta om sin väg fram till starten av Vardagsviktigheter för någon månad sen.
Svante Norlander startade Perra's blogg.
Mary Berari startade Parvaneh Fjäril
Abbas Rezadost startade http://abbasrezadost.blogspot.com/
Clifton Hedlander har ett tydligt syfte med sin blogg Doktorsmissbruk
Åke Blom startade Klemens
Orvar Magnander, Frölundaföreningens förtjänstfulle kassör startade http://jamlikhet-solidaritet.blogspot.com
Haval Hassans blogg har jag väldigt svårt att läsa. Den är på kurdiska(tror jag).
Marita Nilsson gick ut hårt idag och hann med flera inlägg under kursen.
Bogad and the world kommer att försöka nå ut till den somaliska befolkningen i vårt område.
Den enda blogg jag inte lyckades få adressen till är en som riktar sig främst till eritreanska grupper. Jag får återkomma med adresserna till denna blogg.

Min förhoppning är att dagens kursdeltagare lär sig att blogga på samma sätt som jag gjorde, genom att pröva, misslyckas, lyckas och pröva igen. Studera andra bloggar och bloggare. Delta i det offentliga samtalet och inte vara rädd för att tycka och tänka oavsett vem som lyssnar.

Lycka till nykläckta bloggers!


Fler progressiva bloggar på 

2 kommentarer: