17 april 2011

Min verklighet - vad tycker KD om den?

Jag är för tillfället arbetslös. Därmed förväntas jag att söka alla jobb som jag kan tänkas vara aktuell för i hela riket. Annars förlorar jag rätten till ersättning från A-kassan. Jag skulle nu vilja fråga socialminister Göran Hägglund om de sociala och potentialt samhällsekonomiska effekterna om jag får ett jobb på t.ex. Norrlandskusten är rimliga.
Min fru har ett hyfsat välbetalt jobb på den större av Sveriges biltillverkare. Jag har två barn som går i skola och förskola med gångavstånd hemifrån. Jag har största delen av min släkt inom en mils radie.
Skulle jag tvingas flytta eller veckopendla till en annan ort är det självklart att det kommer att ge sociala konsekvenser för min familj.
Min fru kommer inte kunna arbeta lika mycket och kommer inte kunna pussla in resor och möten på samma enkla sätt.
Jag kommer inte att ha daglig kontakt med mina uppväxande barn och kontakten med min fru skulle vara av betydligt mer praktisk art än den dagliga lunken. Hon skulle behöva ta ett orimligt stort ansvar för hushåll och barn.
Jag skulle vara tvungen att lämna mina förtroendeuppdrag och mitt största intresse.
Arbetsmarknadsminister Hillevi Engström verkar tro att alla arbetslösa är nyutexaminerade ingenjörer som bara behöver anstränga sig en liten smula och flytta till Göteborg för att få jobb. (Hur de ska få bostad är en annan historia.)
Sådan är inte verkligheten. Att flytta en person är att bryta sociala skyddsnät och samband, något som ger ringar på vattnet och konsekvenser som kan vara rakt igenom negativa.
Jag ska därför erkänna att även om jag söker de jobb jag kan hitta i hela Sverige så går ansökningarna till vissa orter mer på rutin än andra.
Om jag förstått det hela rätt så påstår sig regeringspartiet KD företräda verklighetens folk. Jag skulle vilja skicka den här passningen till dem med följande frågor. Är jag en dålig människa som vill bo med min familj och göra min del av vardagsjobbet? Är jag en dålig far som vill vara nära mina barn? Är jag en dålig medborgare som vill fortsätta med mina ideella uppdrag? Är det rimligt att min frus yrkessituation påverkas av att jag förväntas ta ett jobb någon annanstans? Är det rimligt att om jag tackar nej till ett erbjudande så förlorar min familj sin ekonomiska trygghet?
Jag vet vad jag tycker men jag vill gärna veta vad KD tycker. Vad ni moderater som ibland kommenterar mina inlägg tycker vet jag redan så ni kan spara på det den här gången.

Roger Jönsson och Peter Högberg om Alliansens arbetsmarknadspolitik utifrån kvällens Agenda.

Fler progressiva bloggar på Netroots
 Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? 
Fler bloggar om: Politik, arbetsmarknad, KD, socialpolitik, a-kassa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar