8 april 2011

En ny arena på nätet - hur borde partier agera i sociala medier.

Det här är antagligen att slå in öppna dörrar för er men jag skriver det ändå.
När socialdemokraterna (och andra partier) i sin iver att nå fram till väljarna "måste" vara med på Facebook, Twitter m.fl. sociala medier så gör i alla fall socialdemokraterna ett fundamentalt fel.
Att vara med på Facebook eller andra sociala medier innebär inte att man varje dag eller varannan dag publicerar en länk till en artikel, film eller något annat.
Att vara med innebär att man deltar i samtalet där det uppstår.

Det är när anklagelser och felaktigheter publiceras som ledande företrädare för partiet (och gärna andra sympatisörer) ska vara med och polemisera. Det är viktigt att förstå att deltar man så ska man göra det fullt ut. Inte räkna att publicera en länk om dagen som att vara närvarande. Avsätt tid och resurser för att följa och delta i samtalet. Det är viktigt av två anledningar. 1. Att man vet vad som händer och snackas om. 2. Att man har möjlighet att snabbt svara på angrepp.

Jag gjorde en liten snabb koll på vilka möjligheter till politiska samtal jag deltar i just nu, förutom de bästa som ofta är de spontana i en persons flöde. Här följer exempel på svenska facebookgrupper och sidor som jag är med i, det finns säkert fler vitala och intressanta som jag har missat, tipsa mig!

Påskuppror mot utförsäkringarna
Socialdemokratiska miljöpolitiker
Vi som tycker att förskolan ska ha öppet så länge föräldrarna jobbar.
Rättviseförmedlingen
Arbetarrörelsens Tankesmedja
Supermiljöbloggen
Socialdemokrater mot Kärnkraft
Flera är av karaktären att de publicerar länkar. Länkarna leder till att jag får inspiration och kunskap inför nya blogginlägg och i min lokala politiska gärning.
Ett problem med grupper som består av många personer där ingen är "ansvarig" för diskussionen är att de blir tysta. Det händer inte så mycket. Fine. Det är där det händer som partiets kommunikationsstrateger ska vara med och lyssna.

En grupp och en sida har jag själv startat.
Socialdemokraterna i Västra Frölunda
Hur blir vi fler glada Socialdemokrater?

Twitter är diskussionen väldigt öppen och ofta av hög kvalitet. Ett tips är att följa de som någon du gillar följer, för att ta del av nya ämnen och vinklar.
Självklart ska partiet också läsa webtidningarnas kommentarsfält och papperstidningarnas insändare, även om de ofta fylls av bitterhet och ondska mer än konstruktiv diskussion.

Det här är naturligtvis min personliga uppfattning, om än en relativt professionell sådan. En annan är att det borde vara ett minimikrav att en VU-ledamot chattar med medlemmarna ca en halvtimma i veckan på Socialdemokraterna.se.


Fler progressiva bloggar på 

Fler bloggar om Socialdemokraterna, framtid,  Intressant?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar