20 april 2011

Till Borås and beyond!

Jag observerar att Uppdrag granskning ikväll ska handla om tågtrafiken. Det finns väl inte någon som missat att den går lite sisådär och troligen kommer vår kära regering att ha en del att förklara efter dagens program.
Nog för att investeringarna i järnväg varit underdimensionerade även under S-regeringar men att påstå att man satsar på ett trafikslag när man ena året drar bort 700 miljoner för att nästa år lägga tillbaks 800 är lite magstarkt.
Jag vill nu sätta in tågtrafiken i ett regionalt perspektiv. Ett perspektiv som är viktigt för att vi ska kunna ha en stabil och positiv utveckling i Storgöteborg.
Det västsvenska infrastrukturpaketet är designat för att minska restiderna till och från relativt avlägsna orter till Göteborg. En resa som med bil kan ta upp emot en timma ska med tåg gå betydligt fortare inom några år. I Göteborg bygger man bort den stora flaskhalsen vid Centralstationen med stopp i Haga och vid Korsvägen. Dessutom kommer tiotals minuter sparas på att tågen slipper gå in till Centralen och ut igen, nu kör man rakt igenom.
Det här vill inte vår regering finansiera, något som för tidigare regeringar varit en självklarhet. De kräver att Göteborgs kommun ska vara med och finansiera investeringar i infrastruktur.
Nu tvingas Göteborgs kommun lägga tid, resurser och mental kraft på ett vägtullsprogram som ingen egentligen vill ha men som framtvingats av regeringens ovilja att investera i Västra Götalandsregionen. Många Göteborgare kommer att få betala tillbaks sina kära jobbskatteavdrag i biltullarna på Älvsborgsbron.
Att regeringens politiska mål är att sänka skatterna är uppenbart. Att den välfärdens kärna som de vill värna uppenbarligen är liten som en kiwikärna eller ett smultronfrö blir mer och mer tydligt. Att människor på ett miljöeffektivt sätt ska kunna transportera sig till jobbet ingår uppenbart inte i kärnan. Inte heller höghastighetståg från Göteborg, söder om Vättern till Stockholm ingår. Ett paket som hade knutit Göteborg och Jönköping inom hyfsat bekvämt pendlingsavstånd.
Höghastighets tåg hade givit Boråsarna kraftigt förbättrade möjligheter att pendla med tåg istället för bil till jobbet eller studierna i Göteborg och tvärtom.
Allt detta ligger nu på is.
Den utveckling som på sikt är nödvändig för att dynamiken i Västra Götalandsregionen ska utvecklas kräver stora åtaganden av vår regering och vår region.
Socialdemokraterna i Västra Götaland vill satsa massivt på kommunikationer de närmaste åren. Regeringen vill sänka skatten. På kort sikt lönar sig regeringens politik för den arbetande Västsvensken, på lång sikt innebär den en urholkning av våra utvecklingsmöjligheter och ett hot mot arbetstillfällen utanför Stockholm.

Inspirationen till dagens inlägg kom från Martin Moberg, andra bloggare på ämnet:
Bloggat: Roger Jönsson om att vi behöver en väl fungerande tågtrafik i hela Sverige, Alliansfritt Sverige om att samma företag granskar och reparerar järnvägen, Johan Westerholm om regeringen och den tålmodige resenären, (S)ebastians tankar om för vilka är tågtrafiken till?, Löntagarbloggen om att morot är bättre än piska och om avregleringarnas yttersta konsekvens
Netroots, Politometern, Bloggar.se

Media: DN, Eskilstunakuriren, GP, SVT, SR 1, 2

Fler bloggar om: Politik,  regionval, infrastruktur, SJ, tåg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar