5 april 2011

Tack Johanna Graf för energin!

Johanna Graf
Sent igår kväll läste jag detta inlägg av oppositionsrådet i Solna, Johanna Graf. Det gav ny energi efter en tung period med massor av inåtvänd verksamhet. Nu vänder jag mig gärna utåt.
Igår lanserades Facebooksidan - Hur blir vi fler glada Socialdemokrater?, som vill bli en praktisk handbok i hur vi ska bli fler och ha mer kul. På lördag ska jag och kompisarna i Solidariskt Sverige ha en bloggutbildning för intresserade på ABF i Göteborg. (Det går fortfarande bra att anmäla sig.) Två sätt att försöka stimulera den digitala närvaron hos våra medlemmar, att öka lusten och kraften hos medlemmarna och kanske hitta vägar att bli fler.
Jag behövde ändå den vitamininjektion som Johannas inlägg gav. Inte för att det var så positivt utan för att det tydligt visade vilka våra utmaningar är. Hur stora förskjutningar som har skett i världen utan att vårt partis uppfattning om den har förändrats.
Det är därför uppenbart för mig att vi måste börja jobba nu. Att jag själv kan bidra genom gräsrotsarbete i föreningar och på nätet hoppas jag men framförallt att jag kan bidra till att vi blir fler som arbetar för förändring, förändring av partiets arbete, förändring av vår verklighetsuppfattning, förändring av mediernas rapportering och vinkling.
För att lyckas med detta så måste vi börja ta till oss den kunskap som finns om hur samhället ser ut och vad som påverkar det. Idag och i framtiden.
Johanna tipsar om Tony Judts Illa far landet, jag har döpt denna blogg efter Picket/Wilkinsons Jämlikhetsanden och för att ha en vision om det gröna folkhemmet så bör man också läsa Tim Jacksons Välstånd utan tillväxt. Det finns säkert fler, både bättre och sämre böcker, rapporter och artiklar men poängen är att för att återfå självförtroendet i rörelsen så måste vi förstå att det är vi som har haft mest rätt, även om vi inte har haft alla rätt. De idéer vi tror på skapar bättre samhällen för människor att leva i, det är en skillnad mot att skapa ett samhälle för människor att bli rika i.
Det är stora utmaningar men vi måste hela tiden se till oss själva, våra värderingar och vår beslutsamhet. Då kan inga skatteavdrag i världen stå emot. Det är jag säker på. Idag.

Peter Karlberg och Alexandra Einerstam gillar också Johanna Graf:s inlägg.
Veckans analys på Arbetarrörelsens tankesmedja bör också läsas.
Lena Sommestad om vikten av kunskap och hur vi ska ta till oss den.

Fler progressiva bloggar på 

Fler bloggar om SocialdemokraternaIntressant?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar