21 november 2011

Vi vill ha sex, vi vill ha sex, vi vill ha 6 timmars arbetsdag!

Jodå, det är tillbaks på banan igen, förkortad arbetstid!
Anders Nilsson är mannen som satte mig på spåret idag efter en helg helt utan sociala medier. Morgan Johansson, som tyvärr ofta har otur när han tänker (och jag har inte förlåtit medborgarskapsfadäsen), har den här gången lyckas riktigt bra och riktar ett förslag rakt till mig. Sänkt arbetstid för småbarnsföräldrar. Roger Jönsson tar också upp det här förslaget.

Jag har i tidigare inlägg propagerat för höjt barnbidrag upp till 10-årsåldern för att kunna lösa livspusslet genom sänkt arbetstid. Morgan Johansson föreslår istället arbetstidsförkortning till 6 timmar för att ge en generell lösning till det som RUT-avdraget påstås göra men inte klarar för mer än ett par procent. 
Det är möjligt att det är för generöst att båda föräldrarna ska ha rätt till en så omfattande arbetstidsförkortning samtidigt men  det är utan tvekan ett förslag i min smak och om programkommissionen kan leverera detta efter ett möte ser jag fram emot att följa den under tiden fram till kongressen i Göteborg 2013.
Jag snappade upp på Twitteratt HRF beslutat arbeta för 6-timmars arbetsdag med bibehållen lön. 
Jag kan förstå dem för den arbetsmiljö som många av de HRF-anställda har är orimlig. Hur många kan/orkar jobba i restaurangbranschen till pensioneringen?


Ett sidospår: Jag har idag varit på en dag om global kompetens. Mitt intryck är att alla är överens om att livslångt lärande är nödvändigt om "vi" ska kunna hävda oss i konkurrensen. Även utbildningsministern  är överens om detta enligt hans inledningsanförande. I ljuset av detta är det svårt att förstå varför hans politik gör upp till 5000 gymnasielärare arbetslösa till 2015 och att han vill stänga regionala högskolor.


Löntagarbloggen och Utredarna på ämnet 6-timmarsdag.


fler blogginlägg på NetrootsPolitometernBloggar.se
Fler bloggar om: Politik, Intressant,

10 kommentarer:

  1. Bra politisk fråga! Jag har många gånger framfört önskemål på nätet om sex timmars arbetsdag och att vi börjar med dem som mest behöver det mest - småbarnsföräldrar. Vill så klart gärna tro att jag varit med om att sätta en snöboll i rullning ....

    SvaraRadera
  2. håller med - en bra politisk fråga! Hoppas att många kan ta upp bollen :)

    SvaraRadera
  3. Europas ekonomier brinner och ni tar upp en sån fråga. Har ni ingen koll på läget?

    SvaraRadera
  4. Jag vet inte om 6-timmars arbetsdag känns sådär rykande aktuellt längre. Klart man vill jobba mindre och ha mer fritid, men hur är det tänkt att funka rent ekonomiskt? Får man full lön iallafall?

    SvaraRadera
  5. Så du tycker det känns helt okay att bara bestämma att arbetsgivarna ska betala samma lön för 75% av arbetstiden? Du ser ingen nackdel med det? Varför dra gränsen just vid 75%, om man nu ändå struntar i sambandet produktivitet och lön så kan du ju lika bra lagstadga om dubbel lön till alla och inget jobb.

    Dags att läsa gymnasiekursen i ekonomi kanske?

    SvaraRadera
  6. Anonym 1, Du har rätt men vad har det med saken att göra? Politik är att vilja, inte att vänta och se. Sen skriver du ni - vill poängtera att allt som jag skriver här är mitt eget och jag står själv för det.

    Anonym 2, HRF Kongressens förslag är full lön, ja. Inom t.ex Toyotas serviceverkstäder har man testat detta och produktiviteten har faktiskt ökat!

    Anonym 3, det är som sagt inte säkert att produktiviteten går ner, minns också att sjukskrivningar och nyrekrytering inte direkt är gratis.

    SvaraRadera
  7. Och Anonym 3, var snäll att droppa sarkasmen, den tillför liksom inget annat än illvilja.

    SvaraRadera
  8. Har du någon källa eller forskning att falla tillbaka på som visar att produktiviteten inte går ner om man bara jobbar 75%?

    Varför skulle barnföräldrar som bara jobbar 75% inte bli sjuka?

    Jag ställer min fråga igen, tycker du att produktivitet och lön ska följas åt eller tycker du det är upp till politikerna att sätta löner efter andra kriterier? /anonym3

    SvaraRadera
  9. Jag tycker inte att politiker ska sätta löner alls. Att HRF kongressen ställer detta krav beror på att deras medlemmar slits ut, både psykiskt och fysiskt. Stressrelaterade sjukdomar med både fysiska och psykiska symtomär en av vår tids farsoter, sänkt arbetstid skulle ändra den problematiken.
    Om och hur mycket produktiviteten och/eller sjukskrivningarna skulle minska är något som inte går att veta exakt, vi får väl börja med att testa och sen utvärdera om det var värt det.

    SvaraRadera
  10. jag räknade lite på det och fann till min förvåning att det inte skulle kosta så mycket mera än den nuvarande ordningen med föräldraledighet och vårdnadsbidrag.

    Mitt förslag gick ut på denna kortade arbetsdag fram till skolåldern. 6 timmars arbetsdag innebär att under fem år så har ett gått till ledighet. Och likafullt så har de arbetat hela tiden. Visserligen kortare men de är kvar i arbetet och kan fortsätta utvecklas med sitt arbete. Med enkelt pussel Jobba 8-14 resp 10-16 så kan barnet få glädjen av dagis under rimlig tid (4-5 timmar) Föräldrarna slipper stressen lämna, hämta, handla, fixa och det finns likafullt kvalitetstid för barnet tillsammans med förälrdrarna. Och till anonym, det är inte arbetsgivaren som betalar, det är föräldraförsäkringen.

    SvaraRadera