5 november 2011

Så här svårt är det att förändra en organisation

Under de många år jag jobbade som projektledare inom idrottsrörelsen lyckades jag plocka upp ett och annat som kan vara lite matnyttigt när man översätter det till organisationsteori eller andra "walks of life". 

En sån sak är detta: När man tränar in en skottrörelse i basket (läs golfsving om det passar bättre) så brukar man säga att det krävs ca 1000 repetitioner för en nybörjare att öva in den tekniken. Om man sen  vill ändra den inövade tekniken, den kanske har blivit omodern, så krävs det 10 000 repetitioner. Det är alltså 9 000 gånger svårare att förändra än att lära nytt.

För att återvända till det jag oftast skriver om här på bloggen, så innebär det att förändra en organisation som, mer eller mindre, gjort på ett sätt i decennier, kräver antingen stor målmedvetenhet och ett massivt arbete eller mycket tid. 
I dagens läge känns inte det andra alternativet som om det överhuvudtaget existerar. Det som återstår är alltså något som jag inte riktigt känner att det finns. Målmedvetenhet, jodå, hårt arbete, nja. 



Vi gör i partiet när vi ska förändra något precis som jag föreställer mig att man "alltid" gjort. Vi låter olika former av beslutande organ tillsätta olika typer av arbetsgrupper som ska lämna förslag till det beslutande organet och där det sedan skall verkställas en eventuell förändring i organisationen.


I det läge där vi, faktiskt, inte har något att förlora borde partiet i stället för att vara en kittel av olika arbetsgrupper vara en explosion av experiment. 
Det är görkul att Norrtälje AK inom kort sjösätter en virtuell s-förening. Finns det fler exempel på satsningar som är innovativa och moderna? Inte har vi fått ta del av dem via hemsidan t.ex.
Tänker återigen lansera ett förslag som är oerhört enkelt att genomföra och som kräver ett minimum av organisation men som skulle öppna partiet för tankar utifrån.
En modererad chat på 30 minuter i veckan med toppföreträdare. Det ger inga faktiska resultat men tvingar några att lyssna på andra röster än de vanliga. Vi kan visa partiledningen att omvärlden inte är en ond plats utan nyfiken och välvillig.


Organisationsutredningen öppnade förvisso ett diskussionsforum på Facebook men det är ytterligare en "källa" som man ska samla "synpunkter" från när man sammanställer ett förslag till partistyrelsen inför kongressen 2013, som dessutom närmar sig oerhört fort. Dialogen finns men konstruktiviteten i diskussionen är inte särskilt stor.


Vad jag vill se från lokala och centrala ledningar är istället uppmuntran till försök med ny verksamhet. Jag är säker på att idéerna finns men ny verksamhet kräver en annorlunda process. Finns det verkshöjd för det i partidistriktens styrelser? Tål vår tjänstemans-stinna organisation att bli utmanad, att släppa kontrollen. Det är dessutom bråttom. Vad gör vi för att skynda på processer inför kongressen 2013? Där ska ju inte bara politik fastställas utan även organisation.


Som sagt, för att förändra en organisation och den organisation som jag verkar i behöver förändras, tro mig, så krävs inte bara målmedvetenhet utan också, på riktigt, högt i tak och mycket hårt arbete. Orkar vi det till 2014? Tyvärr blir jag mer och mer tveksam för varje dag som rullar på.


Läs Peter Högberg som vill dammsuga och Johan Westerholms kontaktannons. Läs även Roger Jönsson(s) som vill sluta att jaga väljare och förvalta.


fler blogginlägg på NetrootsPolitometernBloggar.se
Fler bloggar om: Politik, Intressant,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar