15 november 2011

Att stillsamt slitas mitt itu

Jag är som ni, högst eventuellt, lagt på minnet en Naiv Humanistisk Idealist.
Inte nog med det, jag är också en ideellt engagerad partimedlem. Jag har inte varit det särskilt länge, det är ungefär två år nu. Jag gick med för att jag tror på idén om jämlikhet som motor för ett mer humanistiskt samhälle där vi ser varandras värde istället för prislapp.


Via föreningsengagemang, den här bloggen och två valrörelser har jag fått se mycket av partiets inre och yttre liv. När det gäller riksplanet verkar de där två verkar mer och mer bli samma sak. Det inre livet har fått en mycket tydlig yttre spegling. En kvällspressens skrattspegel där det fula framhävs och det starka trycks tillbaka. Vem är intresserad av samhällets förfall när det finns män med eller utan mustasch som kan prata om partiet!


Idag har ett SMS, skickat av Anders Johansson varit heta nyheter. Anders Johansson har nämligen varit ohyfsad nog att rikta skarp kritik mot Håkan Juholt i en form som nått medierna. Nu har Anders Johansson dessutom spätt på genom att själv delta i medierna och upprepa kritiken. 
I de sociala medierna uppstår då ett fenomen som jag sett alltför ofta det senaste året. Nu ska de tas ställning i frågan om Anders Johansson, trots att han kritiserar Ledaren kan vara socialdemokrat? Det kan dessutom vara så att de som försiktigt håller med eller tycker att Anders Johansson är i sin fulla rätt att kritisera Juholt inte heller är "riktiga" socialdemokrater.
Att Socialdemokraterna i kommunalvalet i Sigtuna har 15% mer än i riksdagsvalet verkar i kritiken mot Johansson snarast vara en nackdel, ett bevis att han är borgerlig eftersom man "vet" hur Sigtunaborna är.


Det är i sådana lägen som vi är i idag när jag överväger om det här partiet är förlorat. Vem vi än sätter bakom ratten på denna stolta skuta kommer ju snart upptäcka att bordläggningen är rutten och seglen är trasiga, att skeppet sjunker, allt hastigare. Frågan är om man hinner styra in skutan i hamn för en helrenovering. Eller om skeppsråttorna hinner gnaga så stora hål att ingen räddning är möjlig. Oavsett vilket så måste kursen läggas om nu.


Paradoxen som är tydlig för mig är att det pågår lokal verksamhet som är progressiv, som är öppen och inbjudande, som visar på alternativ och möjligheter. Där engagerade socialdemokrater möter sitt lokala samhälle. 
Samtidigt pågår det en sotdöd av bristande förnyelse av människor, dålig fart på medlemsrekrytering och trötta partimedlemmar med en medelålder av 65 år. Denna sotdöd tar sig gärna i uttryck i den blinda lojalitetens tystnadskrav. Nomineringsmötena är mer välbesökta än de politiska, de bäst besökta är där det bjuds något gott.


Därför slits jag stillsamt mitt itu, en del vill skynda, förändra, kritisera, sparka i arslet. En annan del vill respektera folkrörelsens seghet, den politiska processens tröghet och erfarenhetens excellens. Det finns dagar då det ena är mer framgångsrikt än det andra.


Hur ska då denna renovering av skuta ske och se ut.
Jag kommer nu därför komma med en radikal idé, en sådan som passar en naiv idealist. Riv Sveavägen 68. Den kultur och de unkna dunster av makt- och rival-strider som från Sveavägen 68 (och riksdagsgruppen) sprids ut i den lokala verksamheten och smittar de lokala intitiativen. Jag gillar den inställning Carin Jämtin har till förnyelse av partiet men hon är alldeles för ensam. Det är för många som har mycket att förlora, både prestige och trygghet. Tyvärr så måste de göra det. Här har vi de hjältar till matroser som pumpar läns så att händerna blöder men de är så skadade att de inte får plats då den renoverade skutan lämnar hamnen.
Flytta partihögkvarteret någon annanstans eller lägg ner det helt. Den organisationsutredning som nu arbetar ska arbeta för att alla nomineringar är personliga. Att valberedningarnas arbete blir mer omfattande och mer professionaliserat.
Att maximera antalet år man kan inneha samma uppdrag. Både som folkvald och som partifunktionär/förtroendevald.
Alla förslag här skjuter jag lite från höften och inspirationen till dem kommer från många håll. Så radikala förändringar måste ändå till om vi ska kunna vitalisera partiet.


Nu kommer den vanliga invändningen. Men när ska vi prata politik? Vi måste ju prata om vår politik? Ja men det gör ni väl hela tiden? Varför skulle en organisationsförändring förändra politikens mål, inriktning och förslag? Nu får vi försvara en massa internt grälande eller offentliga klantigheter istället för att säga att - Nej vi tycker inte att det är rimligt att svenska skattepengar hamnar som vinster i lågskatteländer. Vi tycker inte heller det är rimligt att vi sparar på skolan, att vi inte utvecklar vår infrastruktur eller att vi inte är solidariska mot länder i nöd. Men hur många tror, ärligt, att vi får säga dessa saker om vi låtsas som om skeppet är flott och vädret är fint. Det är dags att sluta slita åt olika håll, men det skall aldrig mer vara någons roll att säga till någon annan att vara tyst och rätta in sig i ledet. Partiets medlemmar måste acceptera att framtiden inte är det förflutna likt men att de idéer vi tillsammans står upp för är de samma och äger evigt värde.


Slutligen, jag har inte använt andra namn än Anders Johanssons eller partiledningens här. I den lilla bubbla som den socialdemokratiska bloggosfären är så har jag länge tvekat på vilken hållning som är den riktiga. Att låtsas som allt är fint och prata politik, eller att borra ner huvudet i stormen och försöka rida ut den. Jag är ingen överdrivet stark, kontroversiell eller modig man men detta ska ni veta. De som har tagit sig an stormen är de som har sett hur illa det faktiskt är. Det är också de som jobbar hårdast för att förändra lokalt. Därför ska jag också försöka ta mig an denna storm, även om också den hotar att slita mig itu.


Helena Ericson, Ulf Bjereld, Peter Högberg, Johan Westerholm på ämnet
SVT, SR, SR, AB, GP, Exp likaså.
fler blogginlägg på NetrootsPolitometernBloggar.se

16 kommentarer:

  1. Tack Peter, har värkt på det här några dagar.

    SvaraRadera
  2. På alla sätt och vis bland det bästa jag läst i ämnet. Sakligt och med rätt ton. Bra Staffan!

    SvaraRadera
  3. Instämmer med Peter^2. Det är den här typen av resonemang som behövs - mycket och mer utav.

    SvaraRadera
  4. Instämmer till fullo med Peter^2. Det är den här typen av resonemang som behövs - mycket och mer utav.
    J-O Örneblad

    SvaraRadera
  5. Argumenten är dom samma.

    Alla andra är för gamla , för trötta, för passé, och har passerat bäst före datum. Ut med det gamla och in med det nya, det är vi med nya friska idéer som förstår vad som måste till.

    Högt i tak i all ära, men jag tror inte socialdemokratin har råd att sparka ut varken gamla eller unga om regeringsmakten skall återtas 2014. Min övertygelse är att också en ny partiledare kommer att få sitt hyres eller SMS-drev att hantera, så det är knappast lösningen. Alla krafter kommer att behövas, både betongsossar och förnyare, men målet måste vara valvinst 2014

    Kjell Johansson

    SvaraRadera
  6. Som jag försöker beskriva i inlägget så har jag vacklat mellan det gamla och det nya, jag håller med om att vi behöver alla men vi behöver nya som leder arbetet. Vi har en lång trend av vikande stöd, egentligen bara brutet 1994. Analysen om varför låter sig egentligen inte göras men en tydlig förändring är en signal i sig. Ska vi som vill att socialdemokratiska idéer ska genomsyra samhället nöja oss med det parti vi har, även om det mesta tyder på att det inte är tillräckligt bra?

    SvaraRadera
  7. somliga verkar kritisera juholt för att han inte tar en offentlig debatt efter att ett privat sms skickats ut av anders johansson. eller var det ett offentligt eftersom det finns överallt i media? vem skickade han till? skickade han till medier, journalister också?

    som medborgare irriteras jag av att media till exempel snappar upp ett sms på ena eller andra sättet och blåser upp det till en stor nyhet på detta sätt. det är däri problemet ligger, och det är logiskt att se till att detta dör ut i media så fort som möjligt, för var det inte ett privat sms, var det inte något som handlade om en S-medlems vilja att påverka internt? eller menar alla dessa kritiker att juholt borde böja sig för medielogiken som säger att ett sådant sms av en s-medlem som är partistyrelsemedlem måste leda till den ena rubriken efter den andra?

    om jag förstått staffan lindström rätt, behövs det nya som leder arbetet som uppmuntrar en debatt via privata sms i media? att media ska kunna vara anslutet till varje s-medlems mobiltelefon och skapa diverse "debatter" utifrån detta? eller rör det sig bara om partistyrelsemedlemmars mobiltelefoner?

    som tidigare mediastudent med en master med medie- och kommunikationsvetenskap som huvudämne undrar jag därför om du och de andra som nu ställer upp på denna medialogik helt enkelt menar att socialdemokrati handlar om att hjälpa profithungriga medieföretag med försäljningen?

    jag har stora problem med juholt, jag tycker inte att hans sätt att göra hänger ihop, att det blir för blandat - man kan inte använda sig av den retorik han gör som sedan undermineras av konkreta val som valet av ekonomisk talesperson. detta är ett problem. samtidigt är damberg inte någon lösning, han är en del av s-ledningens maktapparat mer än någon, han har fått in det där med modersmjölken så att säga, så rimligen innebär det att han representerar det gamla för dig, han känner till den där gamla unkna kulturen ut och in och är en del av den.

    förut hyste jag visst hopp till sommestad, men har upptäckt att hon verkar fylla kraven som det gamla kräver för att vara del av s-ledningen.

    jag ser också folk som kommenterar och som ger dig beröm. som brev på posten skulle jag vilja säga, som en bubbla för inbördes beundran. gängbildande, falangbildande... och till slut ser man ej längre skogen för träden, man vet varken ut eller in, man vet bara "vem man håller med" och "vem man är emot". en maffiamentalitet tillåts utvecklas... är det med den man ska bekämpa "det gamla"?

    sakfrågan här är ju om man tycker att privata sms ska kunna leda till offentliga debatter i mycket oklara former på mycket oklart grundlag med mycket oklara premisser? hör inte offentliga debatter till något som borde ske i ordnade former, transparent, i fora avsedda för sådana, där man kan skriva debattartiklar, där man kan tala in en kommentar i radion osv.

    de som försöker göra sakfrågan till en fråga om dumma joholt som försöker skrämma snälla johansson till tystnad efter att denne indirekt genom medias hjälp satt igång en sorts offentlig rubrikdebatt på tidningarnas förstasidor ställer jag mig mycket tveksam till. de upplevs som allt annat än hederliga.

    kontentan av vad jag skriver är alltså att du nu verkar ansluta dig till folk som enbart ser förnyelse som ett begrepp att använda i en allt annat än hederlig maktkamp, en maktkamp som förs på allt annat än rättframt sätt. det är falskt och trist. och det verkar göras i en märklig allians mellan journalister, politiker och överklass (tänk "Prime"). en sådan blandning av roller, en sådan allians, är inget annat än skumt, ett urholkande av transparens och demokrati.

    kanske beror det på att (S) helt enkelt är genomruttet att man inte kan ha ett sunt alternativ.

    men vi ska inte bortse från att vissa som ansluter sig till denna skenförnyelse kan få något igen för det senare... om det går "som de tänkt/känt"...

    M. E.

    SvaraRadera
  8. M.E.
    Sakfrågan för mig är en annan. Det är att när människor skriker högt åt andra att hålla käft så visar det på något som är galet.
    Juholt har skött det här så gott han kan, det är de starka rösterna i sociala medier som menar att det enda sättet att stötta Juholt är att hylla allt han säger som jag vänder mig mot. Att de som kritiserar Juholt inte är "partivänner".
    Du har rätt att jag ansluter mig till en maktkamp, en kamp för att öppna upp strukturer och former för den politiska utvecklingen i partiet. Min övertygelse är att den går att finna i de öppna samtalen. Jag ansluter mig också till en kamp för förnyelse. Människokroppens alla celler byts ut men du fortsätter att se mer eller mindre likadan ut, hade de inte bytts ut hade du förtvinat. Det är denna förtvining som är nära i socialdemokraterna just nu. Jag gillar många av de personer som sitter på höga poster men vi behöver en naturlig rotation.
    Slutligen är det mediala intresset för socialdemokraterna just nu ett annat än det politiska, man vädrar blod. Det sätt jag ser för att vända den utvecklingen är inte att tysta kritiker eller byta partiledare utan att möta kritiken och utveckla politiken, det gör man bäst genom att lyssna på folk, både med och utan partibok. Att lyssna, dra slutsatser och presentera förslag på kort och medellång sikt. Dit har vi långt just nu.

    SvaraRadera
  9. Byt ut Håkan Juholt mot Mikael Damberg så blir allt bra!

    SvaraRadera
  10. Jag tolkar den kommentaren som ironi. Har jag fel?

    SvaraRadera
  11. Det tänds ett litet hopp om förändring när man läser dig och t.ex Peter Högberg, Peter Strobl Johanna Graf och en handfull andra modiga själar, frågan är om ni orkar vända partiet till ett framtidsparti nu eller om ni måste bida er tid ett bra tag till.

    SvaraRadera
  12. Det finns många som jobbar för att göra partiet bättre, oftast lokalt. Det som saknas är kraft att också driva förändringsarbete i styrelserummen och i tjänstemannaorganisationen. Viljan finns säkert där också men just kraften att bryta mönster verkar ofta saknas.
    Där hoppas jag att jag och andra kan bidra med förslag för att göra den processen lättare.

    SvaraRadera
  13. Staffan Lindström.
    jag undrar om vi lever på samma planet. kom gärna med exempel, men personligen har jag absolut inte uppfattat att de främsta kritikerna av johansson tycker att man inte ska göra annat än hylla juholt. däremot har jag hört att flera inom partiet tycker det blir fel när vissa personer inom (S) med medias hjälp ska styra (S).
    jag förstår behovet av förnyelse. men förnyelse kommer inte genom att man säger (som jag sett att flera såkallade "förnyare" gör, inte bara johansson) "gör si och så eller också lämnar jag partiet".
    i dagens sossesystem finns det "högersossar" och "vänstersossar". det är inte som förr när alla var socialdemokrater. detta har förstås att göra med hur partiet blivit mer och mer toppstyrt och allt mer närmat sig överklassen. allt färre har kunnat motstå överklassens invitation att få ta del av syltburken. i dag är det "högersossarna" som är viktigast för partiet. de är medvetna om detta. det är därför de kan säga "gör si och så eller också lämnar jag partiet". den sortens utpressningstaktik kan "vänstersossar" bara drömma om. rent bortsett från att det inte hör hemma i en demokrati. nej, "vänstersossarna" ska bara foga sig.
    medialandskapet, som också närmat sig överklassen allt mer i takt med nyliberalismens frammarch, samarbetar allt mer effektivt med högersossarna.
    jag förnekar inte att det finns hederliga (S)-medlemmar som finns med i kraven på förnyelse vi i dag ser. det gör det hela extra tragiskt.
    samtidigt är det möjligt att den nyliberala eran nu går mot sitt slut. betyder det att (S) också faller ihop, eftersom partiet blivit en del av nyliberalismen? eller kommer partiet kunna ta handen ur syltburken? bli mindre toppstyrt? mer levande?
    jag tror partiet faller ihop. utvecklingen efter mordet på olof palme har varit förödande för partiet. för hela partimentaliteten. ingen verklighetskontakt alls.

    m. e.

    SvaraRadera