26 mars 2011

Då var det dags för verkstad...#nystart

Eftersom en stor del av mig lever i en annan folkrörelse än Socialdemokraterna kunde jag inte följa Juholt live idag, Svenska Basketbollförbundets årsmöte fick gå före, som tur är finns ju Twitter och SVT Play så det har gått utmärkt att både ta in kommentarer och att se talet i efterhand.
Min bild av Juholt har egentligen inte förändrats ännu. Han är uppenbarligen en person som kan få socialdemokrater med sig. Det verkade ett tag som att inte ens det skulle vara självklart så där är jag nöjd. Juholt är dessutom väldigt tydlig med att bekräfta de idéer som jag tror att de flesta svenskar fortfarande är överens om, det är den offentliga sektorn som ska garantera en jämlik kvalitet i vår välfärd.
I sitt tal passade han på att vid flera tillfällen påpeka att vi ska göra det här tillsammans, alla i partiet och alla i Sverige. Det är väldigt viktigt att det också blir så oavsett alla möjliga former av Juholt-effekter så är det samtalet i vardagen om vårt nya hedersbegrepp social demokrati som kommer att vara avgörande.
I detta tal var det inte mycket, även om det nämndes, om de globala utmaningarna mot klimatet, för fred och frihet. Däremot var det en stark paroll för nationell och global jämställdhet som gladde mig mycket.
Han lämnade talarstolen idag med samma musik som han kom med igår "A little less conversation, a little more action, please".
Det är ett väldigt bra budskap men när jag lyssnar på Carin Jämtin i morgon vill jag höra henne be om "a little more conversation and a lot more action, please". Om den här kongressen ska få någon betydelse utöver valet av nya partitoppar så är det en uppmaning till partiets funktionärer och medlemmar att ta med sig den beslutsamhet och gemenskap som skapas när tusentals människor med gemensamma mål träffas hem till sin gräsrotsrörelse. Att hålla det nyvunna självförtroendet vid liv och att i varje möte så ett frö om att en bättre värld är möjlig om den präglas av social demokrati.

Jag är ju inte ensam om att skriva om Juholts tal. Gör som jag när ni behöver lästips, hälsa på hos Martin Moberg eller besök


Juholts tal:
Mobergs länkar:
Bloggat: Johanna Graf om a little more conversation, Ann-Catrin Brockman om att vara trygg stolt och nyförälskad, Peter Högberg om att striden från höger får syre idag, Anna Ardin om plus och minus med Håkans tal, Makthavare med en intervju med Alexandra Einerstam, Heidi Laine Lundgren om leende skåningar på kongress, Veronica Palm om en kongress som visar riktning, Annarkia om vad som slog an, Johan Westerholm om uppdragsmaximeringens förbannelse, Ulf Vargek om bäva månde Reinfeldt och alliansen, Eva Hillén Ahlström 1 om förresten var..., Eva Hillén Ahlström 2 om att bli lite kär idag, Essbeck om bra med optimism bland (s) bloggarna, Möjligheterna(S) Vilhelmina om en klang och jubel föreställning, Jerker Nilsson om en tydligare opposition, fler blogginlägg på Öppna kriskommissionenNetrootsPolitometernBloggar.se

Read more: http://martinmobergsblogg.blogspot.com/#ixzz1Hivzjlv0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar