11 mars 2011

Valberedningen förstår inte kritiken

Mitt lokala organ, Sveriges näst största morgontidning, Göteborgs-Posten har fått för sig att det är jobbigt att lägga artiklar om politik på nätet så tyvärr kan jag bara referera den intervju med ledamoten i Socialdemokraternas valberedning Göran Johansson, som finns där idag.
Han säger: "Vi har hållit tidsschemat." Han säger också att "Berit har lagt ner ett hästearbete och hon har ringt och ringt och ringt. Sedan kommer en sån här debatt, jag tycker det är orättvist helt enkelt."
Jag tycker detta uttalande visar djupet av oförståelsen inför de krav människor (inkluderat socialdemokrater) har på information och kommunikation i dessa tider. Det var ingen i valberedningen som kom på tanken att berätta för medlemmarna vilket tidsschemat var? Då hade vi ju kunnat sitta still i båten och vänta på att de visaste av de visa skulle sammanträda med partidistriktens ordföranden. De partidistrikt som har givits en mycket stor vikt i processen. Jag tror att det enskilda problem som varit störst i den cirkus som pågått runt valberedningens arbete är distriktens oförmåga att släppa bollen. Att man strider för sina namn, i en s.k. demokratisk process. I detta fall saknar den demokratiska processen åtminstone former men kanske också legitimitet. Namnen som har diskuterats är inte kommunicerade med medlemmarna i alla distrikt. Jag har letat i min mailbox och på hemsidor men jag kan inte hitta vilka personer som mitt partidistrikt har nominerat. Jag kan däremot hitta meningen:
Styrelsen för Göteborgs socialdemokratiska partidistrikt kommer att bereda frågan för partidistriktet. 
Jag har förstått att Västdistrikten slängde in Leif Pagrotsky förra veckan, uppenbarligen utan att fråga honom eftersom han inte ville ställa upp.
Det är helt enkelt inte särskilt snyggt skött. En annan sak som någon som varit med längre än jag gärna får förklara är vad man förväntas vinna i distrikten om det blir den eller den partiledaren, vad är det för valuta som man förhandlar om? Ser man inte till hur vi bäst kan få en slagkraftig socialdemokratisk regering till stånd, så att vi kan genomföra en socialdemokratisk politik oavsett om det sitter en norrbottning/smålänning/göteborgare på taburetterna eller ej?
Jag har förstått att oviljan mot att offentligt diskutera namn har varit stor. Vilket inte har hindrat diskussionen. Det här är egentligen inte valberedningens boll. Det här hade faktiskt partiledningen och partiorganisationen på  Sveavägen 68 kunnat hantera på ett mycket bättre sätt. (Liksom arbetet med att ta hand om kriskommissionens rapport.) Jag hade gärna sett att man hade bett de kandidater som var nominerade att presentera sig själva för medlemmarna. Bara det hade minskat frustrationen betydligt. Som jag skrev igår, att öppna och släppa in fler i en process behöver inte betyda att måluppfyllelsen blir sämre, kanske tvärtom.
Nu hoppas jag att Håkan Juholt och Carin Jämtin är förberedda på att det inte blir någon smekmånad för dem. Jag och många med mig anser att de behöver leverera från dag 1 på kongressen, vissa är snälla och ger dem 100 dagar. Det underlag som kongressombuden har fått att arbeta med är framtaget för att en partiledning ska få fria tyglar fram till 2013. Anne-Marie Lindgren beskriver det så här på Arbetarrörelsens tankesmedjas veckoanalys.
Men det syns inte så mycket spår av det i det kongressunderlag som partistyrelsen skickat ut. Det är kompetent skrivna texter i traditionen från regeringstiden: alla kan känna igen sig, ingen blir riktigt utmanad – och de lämnar maximal rörelsefrihet för partiledningen.
Det duger inte. En rejäl diskussion om partikulturen under denna kongress och sen en ny kongress som bara ska behandla politiken till hösten, det vill jag se och det vill jag ha besked om den 25 mars.

Andra som bloggat om valberedningen är Olssons tankar, Peter Moilanen, Ulf Bjereld
Naturligtvis är det väldigt många som också bloggar om Juholt och Jämtin idag. Många av dem hittar du på NetRoots.
Media på detta: Sydöstran 1, 2, 3, Ab 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, Expr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, BLT 1, 2, 3, 4, 5, SvD 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, DN 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, GP 1, 2, 3, 4, SVT 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, SR 1, 2, SMP
Tack Martin Moberg för länkarna!


2 kommentarer:

  1. Det var så lite så Staffan! :-))

    mvh

    // Martin

    SvaraRadera
  2. Noterar att GP i alla fall hade en lysande artikel med dig Staffan i huvudrollen. Härligt och bra jobbat!

    SvaraRadera