6 mars 2011

Baylan flyttar på sig - några fler?

Nåddes idag av ett mail från Ibrahim Baylan. Jag var inte ensam - alla medlemmar har fått det, möjligheten att kommunicera från partiet till medlemmarna finns alltså kvar!
Mailet berättade att Baylan lämnar jobbet som partisekreterare för att ägna mer tid åt sin familj och för att sköta sitt riksdagsuppdrag.
Det är bra att Baylan bestämmer sig för att lämna uppdraget redan innan kongressen, oavsett hur motiven till hans avgång hade sett ut.
Nu undrar jag hur många fler i VU som gör som Baylan och ställer sina platser till förfogande för att vi ska ha ett nytt och inspirerat lag inför den stora dubbelutmaningen 2014 med både EU och riksdagsval.
Är Baylan är den förste av flera som ser värdet av en långsiktig satsning mot valet 2014 och även 2018? En satsning med nya ledare med nya metoder och mediciner för att få den socialdemokratiska rosen att blomstra. Om han är den förste hoppas jag inte att han blir den siste.
Det finns en sak i Baylans brev som jag reagerar på och som känns väldigt oroväckande. Det är formuleringen:
  För det första, och kanske den viktigaste utgångspunkten för partiet, är att jag vill medverka till att vi får en jämställd partiledning. Vi ska i partiets ledning ha en kvinna och en man. För ett feministiskt parti är det en självklarhet.
Innebär det att det är givet att det blir en man som partiledare? Så att en kvinna kan bli partisekreterare. Innebär det att Baylan och valberedningen vet något som vi inte vet - att de kvinnor som nominerats tackat nej?
Jag vill också se en partiledning med kvinnor och män men jag vill vara medlem i det parti som har Sveriges första kvinnliga statsminister som ordförande.

Bloggat om Baylans avgång har Röda Berget, Engström, Westerholm, KrassmanHögbergs och Sebastians tankar gjort.
SVT har intervjuat Baylan. AB, DN, GP

Fler progressiva bloggar på NetRoots

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar