27 mars 2011

Om att ha kul på jobbet

Okej, det är orättvist mot Anders Borg, han har ju haft det tunga jobbet att "ansvara" för Sveriges finanser i snart fem år.
Men kontrasten mellan en finansminister som inte trivs på jobbet och en Juholt som i helgen verkligen utstrålat glädje och stolthet över sitt nya uppdrag är minst sagt slående. Låt mig bjuda på en Juholtare:

Vid ett snabbt besök på Netroots blogghylla utspelade sig ungefär följande samtal mellan Juholt och Malin Jonasson
"Håkan besökte oss på bloggläktaren nyss. Han frågade hur det går. Hur ser det ut, vi är ju fönstret utåt. Jag svarade: Det går bra, det skrivs fantastiskt mycket. Bloggandet är väldigt nytt för mig ,så själv går jag i skola här på kongressen. Han svarade: Då är vi två, jag går också i skola!"


Juholt och Rebellabloggaren
Sara Gunnerud

Vi har nu i socialdemokraterna en partiledare som tar sig an uppgiften med nyfikenhet och entusiasm. Jag är säker på att det för många är ett lockande alternativ att ersätta en trött och mätt regering med en nyfiken och entusiastisk.

Innan den dagen är verklighet har vi en tuff, spännande och nödvändig resa att göra men om vi inte tar oss an den med lust och nyfikenhet kan vi lika gärna låta bli.

När TV-kamerorna nästan hade slocknat avslutade idag Juholt kongressen med att ta fram de fyra områden som han prioriterade högst.

Tyvärr var dessa helgens stora besvikelser eftersom de områden som många talat om så mycket inför kongressen inte var med. Klimathotet och miljöfrågorna samt utbildning och lärande.
Däremot väldigt praktiska och ett ideologiskt mycket tydligt projekt. Att avskaffa barnfattigdomen. De övriga arbetsområdena var; Att göra en översyn på pensionerna. Att utvärdera avregleringarna och att göra en grundlig översyn på skattesystemet.

Roger Jönsson på samma ämne
Peter Andersson likaså

Fler bloggar om politik, Intressant

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar