28 mars 2011

Det här är antagligen genialt för jag förstår inte.

Röda Berget, Juholt och Vardagsviktigheter
Jag snuddade vid det redan i går och efter att ha sugit på karamellen i snart ett dygn så är jag fortfarande inte säker på varför just de här fyra punkterna är så viktiga.

1. Barnfattigdomen
2. Pensionerna
3. Avregleringarna
4. Skattesystemet.

Det är egentligen bara målet att utrota barnfattigdomen som har en ideologisk och tydligt progressiv tyngd. Som bottnar i det tal som Juholt höll om värdeburen tillväxt. Övriga områden är tydligt teknokratiskt praktiska och handlar i stort sett om tillväxt. Punkt.

(Jag är dessutom inte så förtjust i begreppet tillväxt när vi vet att den är omöjlig i längden, kan vi inte kalla det vi söker för välstånd istället)

Det är väl här genialiteten ligger. Om vi alltid ska besvara frågor om skatter så är det klart att det är bra att veta vad vi vill göra istället. Kanske kan man också i detta fall skapa ett system av värdeburen progressivitet.

Om vi alltid gnäller på avregleringar så är det väl bra att kunna säga hur vi vill ha det istället. Det är väl klart att det är bra för både privatpersoner och företag om marknaderna fungerar. Viktigt för vardagen även om den ideologiska kraften är svag.

Pensionerna har jag ändå svårt att förstå brådskan med att se över. Speciellt som inbjudan till de fackliga centralorganisationerna inte var förankrad i de politiskt obundna fackförbunden. Det känns inte heller som att en genomgång av pensionssystemet, hur angeläget det än är, är den fråga som jag kan ställa mig på barrikaderna och kämpa för. Jag vill ju ha förändring av samhället nu. Inte kämpa för att ha det bra när jag går i pension.

Juholt talade igår en del om att vi lever i en värld där nationsgränsens betydelse blir mindre och mindre men den troligen största globala utmaningen berörde han inte. Hur ska vi kunna förhindra långtgående klimatförändringar och krig om vatten och odlingsbar mark samtidigt som vi bekämpar fattigdom i Afrika och Asien. De kanske måste gå hand i hand, det ena kanske är förutsättningen för det andra men det är ruskigt bråttom (kanske redan försent) och en socialdemokratisk politik måste innehålla svar på en hel del av dessa frågor. Juholt missade i helgen att ens ställa frågan. Den måste komma snart.

Jag förstår viljan att måla allt Juholt säger och gör i ljusblått skimmer men jag tror inte att vi behöver höra att allt är bra nu. Jag tror att vi behöver höra att ok, nu är det dags att börja se framåt men framförallt att börja jobba med politiken och organisationen.

Bloggat: Mats Engström, Rebella
GP, GP, AB


4 kommentarer:

  1. Kanske du skulle läsa Håkans tal en gång till. Det finns ju på partiets hemsida!

    SvaraRadera
  2. @Bo Punkterna kommer ju från avslutningsanförandet så det hjälper mig inte mycket men självklart så undrar jag vad du menar?
    Jag tycker att Juholt och Jämtin har varit tydliga med att alla behöver göra ett jobb men jag tycker inte att vi ännu har gjort det jobbet. Det känns som en del tror det.

    SvaraRadera
  3. Hej Staffan
    Du skall få ett skäl till att pensionerna bör ses över ganska snabbt http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1732&blogg=48163. Jag tror att många, många fler befinner sig i denna sits och att vi framförallt bör se till att det inte blir så för dig och andra i framtiden. Den tiden kommer fortare än du tror :)

    Vänliga hälsningar
    Eva

    SvaraRadera
  4. @Eva du har självklart rätt i att rimliga pensioner är oerhört viktigt. Och det är klart att här finns en konkret fråga som rör alla medborgare, arbetare som tjänsteman. Min (cyniska) fråga är egentligen om det är en fråga som berör alla, tyvärr så tänder inte jag på den som jag gör på klimatfrågan t.ex.

    SvaraRadera