4 mars 2011

Varför bryr jag mig så om ett gammalt tråkigt parti?

När det nu är tre veckor kvar tills Socialdemokraterna ska välja en ny partiledare lyser frustrationen igenom hos många, inkluderat mig.
När jag låg och funderade innan sömnen kom igår kväll funderade jag på varför jag engagerar mig så hårt i det här. Det är ju den socialdemokratiska idén jag tror på, det är idéerna som jag vill stå för och argumentera för. Då borde det väl vara skitsamma hur kärlet som håller idéerna ser ut.
Nu råkar jag vara lagd åt det hållet att när jag går in för något så gör jag det inte halvhjärtat. Dessutom har jag, imoho, bra idéer när det gäller hur man kan göra organisationer livskraftiga och få de som engagerar sig att bli sedda, behövda och respekterade. Kärnan av min kritik mot partiets organisation just nu.
Hur många medlemmar känner sig sedda, behövda och respekterade? De 26 distriktsordförandena. Några fler? Som nybliven ordförande i en lokalförening så hoppas jag att vi kan finna arbetssätt som vitaliserar den politiska diskussionen i föreningen och därmed locka till oss nya medlemmar. Det är klart att vi kan göra det på egen hand men det hade varit kul om vi gör det som en del av en pånyttfödd rörelse.
Det glädjer mig därför att den av valberedningen så avskydda pressen lyfter fram den frustration många (inte alla) nätrötter känner inför att lämna bort alla beslut till en "allsmäktig" valberedning. För inbilla er inte att någon annan blir vald än valberedningens förslag. ( En del av min personliga frustration bygger på rädslan att den de föreslår är Östros, en säker väg neråt i väljarprocent.)
Det är att auktoritetstron har försvunnit som ger mig hopp. Att ett nytt kommunikationslandskap håller på att uppenbara sig. Att man som enskild medlem inte behöver köpa allt som partiledningen säger med ett hallelulja.
Peter Högberg argumenterar gott för denna position i Sveriges Radio i morse när han minidebatterade med Elvy Söderström från VU och distriktsordf. i Västernorrland som verkar tro att det är en öppen process som pågår trots att det inte finns någon officiell kandidat och att det är distriktsordförandena som i det här läget kommunicerar med valberedningen, trots partiets alla möjligheter till direkt kommunikation med medlemmarna.
Det ska sägas att Peter är en etablerad och rutinerad kommunpolitiker och välbesökt bloggare , men han representerar ingen annan maktbas än sig själv i detta fall. Vilket går utmärkt bra.
Men jag har inte svarat på frågan. Varför bryr jag mig så.
Det är för att till syvende och sist så handlar politik om att förverkliga idéerna. Det kan vi bara göra om vi regerar landet. För att regera landet behöver det socialdemokratiska partiet en renässans. Den vill jag och många med mig vara med och ta ansvar för. Släpp in oss.

Gammelmedia: SRDagens Arena, Ex, Fokus
Förutom inlänkade inlägg har fler bloggat i ämnet: Johan Westerholm  Mats EngströmAlexandra Einerstam, Rebellabloggen och Annika Högberg. Min stora favorit när det gäller att beskriva partiets organisation och möjligheter är Johanna Graf.


Fler progressiva bloggar på NetRoots
Öppna Kriskommissionen har öppet hus på blogg och Facebook. Välkomna in att diskutera rapporten!
Intressant?

1 kommentar:

  1. http://johansandin.blogspot.com/2011/03/lyssnade-pa-debatten-i-sveriges-radio.html

    SvaraRadera