10 mars 2011

Två enkla krav på en ny partiledning - Mod och köttben.


Enligt media kommer valberedningen att presentera en ny partiledare idag. Så länge det inte är firma Ö&Ö som står upp efter att alla andra tackat nej så kan jag leva med det.
När den nya ledningen blir vald vill jag se två saker.
1. Mod
2. Köttben

1. Det första är inget konstigt. Det krävs mod att driva en politik som utgår från vår egen ståndpunkt, inte den borgerliga. Det krävs mod att börja ett ärligt menat förändringsarbete av struktur och kultur i partiet.  Jag hoppas att en ny partiledning har det modet.

2. Köttben
Människor är konstiga varelser - vi reagerar irrationellt och känslosamt även där vi borde vara logiska.
Ett exempel ur historien är ett experiment från början-mitten av 1900-talet (jag kör ur minnet, poängen stämmer även om detaljerna kan vara fel). Ledningen fick för sig att sänka kostnaderna för belysning i fabriken. Arbetarna blev vansinniga för att ljusnivån sänktes. Fabriken backade och bad arbetarna själva hitta rätt nivå på belysningen. Arbetarna gjorde så, var mer nöjda med sin arbetsmiljö men belysningsnivån var lägre än den ursprungliga.
Jag vill alltså att man för att stimulera den politiska idédebatten försöker hitta vägar så att partiets medlemmar och även allmänheten vet vad som händer och kan påverka skeendet på olika sätt. Jag menar att man genom att ställa frågor kommer att kunna uträtta mycket mer än om man bara kör, även om åtgärderna blir exakt de samma. Det tar lite tid och vissa svar blir obekväma men det kommer att förbättra känslan för medlemmar och allmänhet inför partiet.
Jag tycker att kriskommissionens Socialdemokraterna ska bli Sveriges mest nyfikna, öppna, progressiva och ödmjuka parti är en utmärkt devis att utgå från och bygga detta arbete på.

Ett tips för de som är valda till ombud är att läsa Expressens ledare idag.
Ett tips till en ny partiledning är att läsa Cecilica Dalman Eeks GP-krönika idag.
Annan gammelmedia: GP, AB

Bloggers i farten, Moberg, A Högberg, P Högberg, A Einerstam (Bob hund referens!), Johanna Graf


Fler progressiva bloggar på NetRoots

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar