24 mars 2011

Ett år med Netroots - från Mera Mona till Juholts mustasch.

Jag tänkte faktiskt tre veckor i förskott fira ett-års jubileum på Netroots!
Anledningen är att jag nyss blev påmind av Johan Westerholm vilken resa jag har varit med på under detta år.
Från den första raden på första blogginlägget till den kommande bevakningen av extrakongressen. Mitt första möte med den stora partiapparaten. Det ska också bli kul att råka på en mängd bekantskaper från de digitala mediernas värld.
Ska man sammanfatta mitt år så kan jag bara göra det så här: Det här var mycket mer än jag nånsin kunde räkna med. Jag trodde att jag skulle skriva mina halvfilosofiska inlägg, klia mig i naveln och gå på nästa partimöte. Istället har jag blivit en del av en dynamisk kraft som förändrar opinioner och driver förändringsfrågor av kärlek för den socialdemokratiska politiken, inte för någon agendas skull. Det är kul, utmanande och spännande.
Jag har deltagit i en valrörelse där bloggarna var med och räddade en jättekatastrof till en katastrof. Efter valet har jag varit med och drivit debatten på bloggen, genom debattartiklar i AiP, DN, Aftonbladet m.fl. Öppna Kriskommissionen kom till efter ett eget initiativ från några bloggare i Netroots, jag var med om det och är stolt över det.
Bloggarna har blivit en så tydlig massmedial faktor att jag t.om. blivit förärad ett uppslag i GP. Det var självklart en personlig höjdpunkt men även ett bevis för den kollektiva kraft som Netroots och de politiska bloggarna i stort utgör.
Jag hoppas nu när det är dags för nya kvastar på Sveavägen att de kan se på Netroots som en möjlighet, att förstå att vi alla jobbar för ett gemensamt mål, valseger 2014 och en möjlighet att föra socialdemokratisk politik igen. Även om det sker utanför partiets kommunikationsavdelnings kontroll. I min värld är det värdefullt att enskilda personer som inte representerar någon annan än sig själv lägger tid och engagemang för att sätta agendan och förändra debatten. Utan betalning, utan krav. Jag är övertygad om att partiets kommunikation behöver förändras för att anpassa sig till ett nytt medielandskap som öppnar sig, att styra mig och andra att skriva det man vill kommer aldrig att fungera men att plocka upp röster och idéer ur mängden och använda den samlade kraften hos de nätaktiva kommer att vara ett framgångsrecept.
Visca Socialdemokraterna y Visca Netroots!


Fler progressiva bloggar på NetRoots

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar