11 november 2010

Vad vi kan göra nu

"When you find yourself in times of trouble...let it be", Beatles lyckas pricka en taoistisk visdom, om vi inte handlar så kommer problemet att lösa sig, med tiden.

Nu tror jag tyvärr inte att det stämmer på SAP men jag har en idé om att vi gör problemet större än vad det är.
Ja vi är i kris och behöver en ideologisk nystart och därmed en ny praktisk politik, antagligen också nya företrädare.
Däremot så tycker jag inte att krisen är det enda, eller ens det viktigaste vi ska göra nu. Jag tror att vägen framåt går via en utåtrörelse istället för en intern process. Det är oerhört enkelt att nu beskåda sin navel ur olika vinklar. Jag vill därför nu rekommendera alla oss som är lite tröga att ta steget utanför partiets väggar och delta i samhällslivet. Ta del av forskning, kultur och journalistik som inte nödvändigtvis handlar om arbetarrörelsen, valresultatet eller politik (men som någon sa -allt är politik).
Anna Johansson och Ardalan Shekarabi skrev på DN igår, före kaoset bröt ut, om att vi måste veta hur världen ser ut och jag tycker vi ska ta dem på orden.
En bloggare som fungerar som en slags fyrbåk för mig är Lena Sommestad som igår skrev om ideologi och idag om politikens möjliga innehåll.
Jag säger det igen, om vi ska lyckas hitta framåt så måste alla förslag bottna i hur de skapar jämliket och vilka de långsiktiga ekologiska och sociala effekterna är, saknar vi detta fokus blir det lätt nya riktade momssänkningar för att eventuellt sänka folks lunchkostnader som är resultatet. Inte en hel politik.
Andra bloggare som vill koncentrera sig på politiken är Hbt-sossen, Peter Högberg och Martin Moberg.
Vill ni ta en första utblick rekommenderas www.gapminder.org där världens utveckling beskrivs i bubblor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar