22 november 2010

Hjelm-Wallén borde tänkt ett steg till

Lena Hjelm Wallén säger i AiP idag att valberedningens arbete måste gå till på det sätt som den gjort tidigare, det är en stadgefråga.
"Inför valet av ny ordförande har flera S-debattörer efterlyst öppnare valprocess, men denna gång kommer valet att ske ungefär som förra gången eftersom det regleras av gällande partistadgan.
– En valberedning ser till helheten på ett annat sätt än en medlemsomröstning eller en kampanj mellan några kandidater, säger Lena Hjelm-Wallén, som var valberedningens ordförande när Socialdemokraterna förra gången valde ny partiordförande." 
En stor skillnad som skulle kunna göras jämfört med arbetet för 3 år sen är det här:
När man frågar föreningar och distrikt om hur en kandidat bör vara och vilka förslag de har på kandidater som är sådana skulle de redan kunna veta mer om vilka som är intresserade.
Om alla som vill vara partiledare den 4 december kliver fram och säger vad de vill och hur de vill nå dit både med den socialdemokratiska politiken och för det socialdemokratiska partiet. Då har ju föreningarna ett mycket lättare jobb att säga vem de vill ha och så slipper valberedningen ta ställning till kandidater som inte vill bli partiledare. Win-Win?
Peter Högberg och Sandro Wennberg är två bloggare som visar hur en sådan presentation kan se ut, ingen av dem är min kanditat (sorry) men jag gillar initiativet skarpt.
Själv vill jag gärna ta mer ansvar i partiet men jag behöver mer erfarenhet innan jag är redo att utmana Peter och Sandro på lika villkor.
Johan Westerholm och Karin Petterson har i helgen skrivit om nomineringen av ordförandekandidat i slutna rum.
Fler bloggar på Netroots, Öppna Kriskommissionen på blogg och på Facebook.

4 kommentarer:

  1. Va? Är jag inte din kandidat?

    Vänta bara tills du ser min valplattform! :-)

    Sandro

    SvaraRadera
  2. Men Sandro, det är ju inte mig du ska övertyga, det är valberedningen. Din ödmjuka approach borde funka bra där.
    Ser ändå fram emot att se dig försöka vinna mig med :-)

    SvaraRadera
  3. Jag delar Sandros bitterhet. Trodde att alla älskade oss :)

    SvaraRadera
  4. Peter, nog älskar jag dig men jag vill ändå inte ha dig som partiledare. Inte just nu. Om någon vill förstå varför jag älskar Peter läs Måla i guld bloggen - gör det!
    http://hogbergstankar.blogspot.com/2010/11/dagens-socialdemokrati.html

    SvaraRadera