10 november 2010

Nu börjar vi närma oss (S)aken

Nu är det fart i den socialdemokratiska förändringen, det är diskussion om att ställa sin plats till förfogande här och det ställs på DN debatt frågor om partiets framtid här från kriskommissionens ledare. Öppna kriskommissionen har kommit lite längre och presenterat ett organisationsdokument här.
Nu börjar det snart bli dags att se Saken i vitögat. Det här projektet, att förändra SAP och förnya den socialdemokratiska politiken på en gång blir en oerhört tuff kamp.
Det vi slåss mot är traditioner, personlig prestige och personlig vinning, vem som bestämmer och hur man bestämmer, vem som leder och vem som kommer efter.
Även om vi lyckas reda ut dessa organisatoriska och relationsmässiga knutar så finns det en oerhört tuff utmaning till att ta sig an. Den politik vi vill göra samhället bättre med.
Dags att återuppta samhällsbygget.
Inte vinna valet med. Göra samhället bättre med. Återuppta det stora samhällsbyggarprojektet. Reformer som förbättrar livet för de flesta. Refromer som motverkar klimatförändringar och miljöförstöring. Reformer som skapar framtidstro och förutsättningar för utveckling för individer, företag, organisationer och samhälle.
Min bild är inte klar och inte sann men det jag ser för mig är faktiskt ett mer kärleksfullt samhälle. Vi ska finna vägar som utesluter våld som alternativ i det internationella samarbetet. Vi ska koncentrera oss på barnens viktiga uppväxtår för att förhindra att hårdheten och prestationskraven tar död på glädje och kreativitet.
Om jag fick välja tre reformområden som jag skulle gå in stenhårt för så är det
1. Miljö och klimat
2. Utbildningsväsende från förskola till universitet och vuxenutbildning
3. Näringslivsutveckling, gärna med de två första i synfältet och definitivt med annat än börsföretagens vinster som viktigaste drivkraft.
Allt skall byggas på jämlikhet som viktigaste princip och allt kommer att syfta till att de flesta ska få bättre liv, inte nödvändigtvis i form av konsumtionsutrymme då det är ett dåligt mått när man vill ha ett lyckligt samhälle.
Jag tror inte för ett ögonblick att vi kan sluta diskutera organisation, ideologi och personer bara för att jag tycker det är dags att prata politik men jag tror att vi behöver ny luft i debatten och för min del finns luften i framåtsträvan mot ett bättre samhälle.
Andra som kommenterar förändringen inom socialdemokratin hittar ni på Netroots, idag har jag fastnat för
Johan Westerholm, Peter Andersson, Peter Johansson Bengt Silfverstrand, Lena Sommestad, Peter Högberg, Martin Moberg, Annika Högberg
Läs också LO-bloggen om kampen mot glömskan och titta in på Öppna kriskommisssionens hemsida.
SVT om bloggarnas reaktioner på dagens DN Debatt artikel här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar