12 april 2010

En förebild - Göran Greider


Denna man är min bild av den socialdemokrati jag vill ha. Han blandar poesi som här med prosa och samhällsgranskning som här.
Bara det är stort, att ha position att utrycka sig i ord i den form man för tillfället känner är rätt. En idé att använda i en ledare, i en dikt eller i en reportagebok.

Göran Greider brinner för ett rättvisare Sverige, ett rödare Sverige.
Ni hittar många sköna citat här min personliga favorit:
"... folk frågar mig ofta hur jag kan vara så produktiv. Svaret är att jag har en så stark politisk övertygelse. Den kolliderar hela tiden med saker och ting i min omgivning och då tvingas jag uttrycka mig. Varenda käft skulle bli mer produktiv om de bara hade en starkare övertygelse" Göran Greider i Dagens Nyheter, 29 augusti 2002
Jag hade förmånen att intervjua Mr Greider för ett drygt 10-tal år sedan och det var en spännande upplevelse med denna intellektuella spänst kombinerat med en något förvirrande uppenbarelse. Det är alltid befriande med personer som är sig själva så självklart som Göran Greider är men jag kunde inte låta bli att få lite moderskänlsor för honom i och med att han (i alla fall då) inte tog hand om sig bättre.
I denna valrörelse tänker jag försöka följa Göran i exemplet ovan och försöka vara så stark i min övertygelse att jag kan få med mig andra och vara så produktiv jag bara kan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar