13 april 2010

Äntligen ideologi!


Idag gjorde mitt hjärta en liten volt, Johan Ulvenlöv (www.s-buzz.se)twittertipsade om dagens DN Debatt där Mona Sahlin drar upp linjerna så väl så att det kunde varit jag själv som skrivit :-0.


" När utanförskapet och klyftorna ökar blir det svårare för människor att förverkliga sina drömmar. Friheten minskar.

Vi vill vända den utvecklingen och i stället ta vara på människors kapacitet. Så lägger vi grunden för fler jobb och ekonomisk tillväxt i framtiden. Därför är valet i höst ett avgörande vägval. En politik för förändring med fler jobb och ökad jämlikhet står mot fortsatt ökade klyftor och fördjupat utanförskap.

Vi vill vinna valet så att Sverige kan byta färdriktning. Vår idé bygger på att du – oavsett din bakgrund, oavsett under vilka förhållanden du föds – ska ha möjlighet att förverkliga ditt livs drömmar. Det handlar om frihet på jämlikhetens grund. Vi socialdemokrater sätter nu upp fyra mål som vi lyfter in i det rödgröna samarbetet: Fler jobb, mer utbildning, minskad barnfattigdom och minskat socialbidragsberoende."

Att minska klyftorna är det absolut viktigaste vi kan göra och det i sig själv kommer att ge bättre hälsa, mindre våld, större engagemang och mer framtidstro och det fascinerande är att detta gäller hela befolkningen från fattig till rik.

Det enda jag saknar i Monas artikel är klimathotet och internationell solidaritet. Jag får väl passa på att tipsa om det. Tar ju förstås åt mig hela äran för den nya artikeln då de fyra stegen påminner mig om mitt inlägg för någon vecka sen
Jämlikhetsanden: Frihet, jämlikhet, broderskap, hållbarhet © Staffan Lindström 2010

Så om ni vill följa den ideologiska debatten innan den inträffat så häng med här!
Nästa vecka: miljöfrågor
Veckan därefter: internationell solidaritet.

Avslutar med ännu ett citat från Monas artikel idag.
"Frihet förutsätter jämlikhet. Och frihet är att ge individen fler möjligheter att växa, att leva ett rikare liv, att nå framgång och att förverkliga sitt livs äventyr. Alla vinner på att de möjligheterna är stora i vårt land. Friheten ökar när jobben blir fler och klyftorna minskar – inte med fyra år till av motsatsen. Där står huvudkonflikten i valrörelsen 2010."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar