2 maj 2010

Jag blir så j-a arg när barn far illa

Ja jävlar, det som gör mig mest förbannad i hela Världen är inte när Anders Borg står och ljuger i Agenda (det är på kvalplats) nä, det är när jag kommer att tänka på hur många barn som dör varje dag i onödan, hur många liv som kastas bort för att korrupta och maktfullkomliga personer inte tycker att de är viktiga. De är inte någons problem.
I Sverige väljer vi att montera ner de sociala skyddsnät som finns, även om de är otillräckliga. Här dör ingen av svält eller smutsigt vatten men det dör hopp och växer desperation i unga människors bröst, helt i onödan.
I fattiga länder dör barn för att det inte finns rent vatten. I en del länder pågår inbördeskrig med etniska förtecken som driver människor på flykt. I andra länder är det religiösa skäl till förtryck, i ytterligare andra har kolonialmakter ersatts med diktaturer.
Det finns pengar och resurser i den rika världen som skulle kunna förhindra spridningen av HIV, som skulle kunna garantera rent vatten och en stabil utveckling i hela världen, utveckling mot tillväxt och demokrati, mot värdiga liv för fler människor.
Men vi i den rika världen står helt handfallna inför detta, vi säger att man måste lösa sina problem själva och har internationella organisationer som styrs av ekonomiska imperialister.
Jag vet inte hur vi ska lösa den internationella fattigdomen men jag vet att vi inte gör tillräckligt, själv gör jag ju inget annat än blir förbannad, det är ju konstruktivt.
Vi kanske skulle försöka starta en grupp för internationell utveckling och solidaritet med fokus på barnen och kvinnorna, en som inte har fastnat i myten om sin egen förträfflighet. Nån som vill vara med? Eller känner du till en sådan grupp, tipsa mig!
 staffan_lindstrom@bredband.net

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar