8 maj 2010

Apelsinblogg

Det finns ett begrepp som kallas apelsin-tv. Det är när man visar en bild på en apelsin och säger - en apelsin. Bra för de allra minsta men onödigt för t.ex. en hjälpligt allmänbildad publik.
Det här är, har jag märkt, en fälla som jag lätt faller i när jag bloggar. Bara det faktum att bloggen är en del av Netroots gör att ni som läser vet vilken ideologisk hemmahamn jag har.
Att jag dessutom har ett kompulsivt behov av att brista ut i slagord, blir nog att skriva väl mycket på näsan. För detta ber jag om ursäkt. Mitt mål är att utveckla skrivandet till en mer litterär form, till mini-essäer eller dagsverser, självklart med hjärtat till vänster (ooops, där kom det igen, sorry). Jag håller på att forma min egen politiska bild och mission och hoppas att dela med mig av mer och mindre insiktsfulla inlägg här.
Man kan väl säga att det är en ganska flummig bild som börjar att träda fram, men inte desto mindre sann. Jag tror på budskapet från Jämlikhetsanden att vi måste börja se vad vi använder vårt relativa välstånd till snarare än att utöka det.
Livskvalitet framför plånbok. Jämlikhet och solidaritet främst av allt och framförallt för de unga. Miljöarbete och gröna lösningar framför vapen. Internationell solidaritet och utveckling av de internationella samfunden.
Det är kortfattat vad jag tror på och det är inom dessa områden jag kommer att försöka koncentrera mitt bloggande till, med utstickare in i det privata och ut i medie och kommunikationskritik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar