9 maj 2010

Sven Lindqvist - min stora idol

En sån här kväll när jag har jobbat och kollat på basket (Euroleaguefinal - Barca vann!) borde ju hjärnan vara nöjd med det men kvar ligger den text av Sven Lindqvist som jag läste några minuter i efter lunch.
Myten om Wu Tao-tzu en ganska gammal bok (67) men o så aktuell för mig.
Det jag minns är ett stycke om hur man behandlar politiken i Indien, att man egentligen inte vill förändra något på djupet, det är ämbetet, makten och härligheten man söker.
Det är värt att vara noggrann så att de politiker vi väljer i höstens val verkligen vill förändra och inte bara söker makten.
Lindqvist undviker i sin bok, liksom i alla hans böcker, plakatskriften. Han låter oss fatta våra egna slutsatser från hans ofta poetiska betraktelser.
Sven Lindqvist är och kommer att förbli en stor förebild för mig. Den nyfikenhet och oräddhet med vilken han utforskar och beskriver världen har givit mig stora tankeupplevelser och läsupplevelser. Läs och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar