10 maj 2010

Vad är rättvisa för dig?

Som Hjortfot,som Lucky Luke, jag befinner mig i främmande territorium, en tankens handelsplats där samma ord betyder olika saker - vad är rättvisa för dig?
Mina döttrar vet vad rättvisa är. Det är när en får någonting så ska bannemenna den andra också ha. Det är faktiskt ganska sunt. Varför ska den lilla svaga inte få när den stora får?
Jag minns när vi var tre syskon som fick dela på en Zingo, då var varje droppe viktig, liksom när jordgubbar skulle delas, varje bär vägdes mättes och värderades. Det var rättvisa dragen till sin spets och minsta lilla orättvisa satte djupa spår i mikrosamhällets samanhållning.
Ibland kan döttrarna dock missförstå vad rättvisa är, det är orättvist när man måste gå och lägga sig, orättvist när tv:n stängs av och orättvist när man inte får godis på en torsdag.
Den typen av rättvisa är inte lika lätt att sympatisera med. Den typen av rättvisa där den som skriker högst får mest. Där den inte fullt så rättframme hamnar sist i kön och får ta skrapet. Man har samma mängd jordgubbar att dela men den som ska hjälpa till med delandet har vänt ryggen till. Det är den typen av rättvisa vi har valt att ha i makrosamhället idag.

En liten kommentar kring Vänsterpartiets kongress till sist. De vill inte ta bort kravet på arbetstidsförkortning. Det tycker jag i grunden är bra. Självklart är det så att om vi utgår från att vi om vi tar bort 20% av arbetstiden att det blir 20% mindre gjort. Det stämmer ju inte. Hälsan blir bättre, folk orkar jobba fler år, man mår bättre för att man inte behöver stressa så mycket för att hinna med allt som ska hinnas med, på många arbetsplatser tror jag också att man ökar arbetstakten under de något färre timmar vi skulle arbeta.
Kanske inte förkortningen ska vara generell, kanske ska det vara åldern som styr. En slags deltidspension från 55 års ålder.
Jag tycker att det skulle vara utomordentligt intressant att få läsa en noggrann beräkning av fördelar och nackdelar av arbetstidsförkortning, det kanske redan är gjort - tips någon?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar