1 augusti 2011

Om den konstiga rädslan för islam

Risken för att utsättas för ett terrordåd i Europa där en muslim är förövare är 3 mot 246.
I Norden detta år har två terrordåd väckt stor uppmärksamhet i medierna. Den man som sprängde sig själv till döds i Stockholm, som gjorde det "för" islam och den norske terroristen vars dåd var "mot" islam.
Vi kan vara säkra på att för att utföra den här typen av dåd så har man en övertygelse som är oerhört stark. Oerhört starka övertygelser skrämmer mig oavsett etiketten på dem.
Faktum är att där jag bor risken för att utsättas för politiskt eller religiöst betingat våld oerhört liten. Jag utsätter mig själv för en minirisk i och med mitt politiska engagemang men de allra, allra flesta i Sverige och Norden kan tack och lov räkna med att personligen slippa utsättas för terrordåd.

Om rädslan för en islamsk kulturinvasion av Europa så kan jag från min egen sekulära sockertopp säga att jag är ungefär lika intresserad av islamsk religion som kristen, inte alls, den kultur som finns i islamistiska länder finns inte här och liksom med fascism eller andra kulturer som vill begränsa människors frihet, på något sätt, pga kön, etnicitet, sexualitet, religion, klädesdräkt, politisk åskådning, skostorlek, jeansmärke eller behovet av tandställning så är det inte ok men det är upp till oss att kämpa för frihet och demokrati. Att i ord och handling inkludera, lära sig och lära ut det som i en demokrati borde vara självklart. Alla människors lika och okränkbara värde.

För att återvända till människor med Oerhört starka övertygelser. De kan ta sig olika uttryck. Politiska, religiösa, gaisare eller Morrisey-fans. De flesta är naturligtvis fullständigt harmlösa men det de har gemensamt är att det är svårt att se sina egna fel eller eventuella brister i det som idealiseras.
Här kan jag känna att jag ibland bidrar till att upprätthålla en kraftig polemisk ton mot vår regering vars politiska gärning jag uppriktigt sagt är väldigt oroad över.
Däremot är jag ljusår från de politiska anhängare vilka verkar ha störst behov av att röra sig i flock och skrika i talkör, nämligen SD:s halvoffentliga hejaklack på nätet. Det är i stort sett enbart när SD kritiseras eller invandringen diskuteras som tidningarnas kommentarsfält måste stängas, man kan lätt ledas till att tro att det finns en majoritet för deras åsikter när man ser volymen av kommentarer som forsar ut. Vad som kännetecknar de flesta är att de inte accepterar att andra har avvikande åsikter, då kommer epiteten snabbt flygande, oftast från höger. Det nya modeordet är som bekant kulturmarxist.

I mötet mellan kulturer uppstår något nytt, detta nya kan skrämma t.o.m. till extremism och fanatism men det kan också skapa nya möjligheter och nya uttryck som är större än någon tidigare kultur lyckats med. Jag ser fram emot en värld där vi alla först och främst är människor och att våra kulturella etiketter ses som intressanta tillbehör snarare än prislappar på vårt värde. Oavsett om vi är "svenskar", "muslimer" eller både och.



GP , AB, DN, SvD

Andra bloggar:
Svensson, Ardin
fler blogginlägg på NetrootsPolitometernBloggar.se
Fler bloggar om: Politik, Intressant,

2 kommentarer:

  1. "Risken för att utsättas för ett terrordåd i Europa där en muslim är förövare är 3 mot 246."

    Nu blev det nog lite fel. Jag vet inte riktigt om man kan beräkna risken för att utsättas för ett terrordåd i Europa där en muslim är förövare, eller risken för att utsättas för ett terrordåd i Europa. Men båda riskerna är otroligt små.
    Det du egentligen nog ville skriva var att OM man utsätts för ett terrordåd så är chansen att det är en muslim bakom det 3 av 246. Vilket dock egentligen också är fel då vissa terrordåd drabbar fler än andra, och då vissa dåd faktiskt är riktade mot speciella mål vilket gör att man egentligen inte löper någon risk att utsättas för dem.

    Istället får man nog säga att chansen att en terroristattack var utförd av en muslim är 3 av 246.

    SvaraRadera
  2. Gäsp.

    http://super-economy.blogspot.com/2011/02/islamists-caus-overwhelming-majority-of.html

    "If we just look at Western Europe, the share of terrorist deaths caused by Muslim terrorists during the last 10 years is 79%."

    SvaraRadera