25 augusti 2011

Människors ekonomiska frihet bestäms inte av skatter.

Eftersom många nyliberaler verkar sätta likhetstecken mellan skattesats och graden av frihet så roade jag mig med lite statistikjakt hos poemhunter.com.
Jag sökte på orden "freedom" och "taxes". Det fanns 106 sånger listade med freedom i titeln, 1 med taxes.
Det fanns 1240 dikter med freedom i titeln och 13 med taxes.
Poemhunter listar också citat och jag fann det här från en gammal president:
Franklin D Roosevelt: We look forward to a world founded upon four essential human freedoms. The first is freedom of speech and expression—everywhere in the world. The second is freedom of every person to worship God in his own way—everywhere in the world. The third is freedom from want ... everywhere in the world. The fourth is freedom from fear ... anywhere in the world.
Frihet enligt Roosevelt har alltså mycket lite att göra med skatter och väldigt mycket att göra med trygghet och uppfyllda behov och dessutom yttrandefrihet, något som Mr Cameron kanske borde påminnas om.

Ett argument jag ofta ser är att folk själva ska få bestämma vad de vill göra med pengarna de tjänar. Tyvärr håller inte det eftersom det är svårt för folk att veta hur mycket pengar som de behöver betala för att säkra en god samhällelig service i form av infrastruktur, skola, sjukvård etc. Det är också oerhört svårt att värdera vad man är villig att ge för att säkra sin egen sociala fallskärm om olyckan skulle vara framme. Förutom de fördelningspolitiska argumenten, att en sjukförsäkring skulle kosta olika beroende på var man bor och då allra troligast mer i de områden där människor har minst pengar och sämst hälsa.
Jag själv är t.ex. inte särskilt intresserad av att Sverige har ett starkt försvar och hade definitivt inte lagt några av mina pengar i den potten om jag fick välja .

Det kan inte heller vara alldeles lätt att missa sambandet mellan generell välfärd och generell frihet. Dan Josefsson skriver på Aftonbladet kultur:
Statsvetarna har länge vetat att föreställningen att höga skatter på något sätt skulle göra länder fattigare saknar vetenskapliga belägg. Det är tvärtom belagt att ett land inte kan bli rikt om inte en ganska stor delar av bruttonationalprodukten används till offentliga utgifter. Närvaron av starka, välfungerande samhällsinstitutioner som bekostas av offentliga medel är en förutsättning för att välstånd överhuvudtaget ska kunna uppstå. Det existerar ingen ”fri marknadsekonomi”....
...För tio år sedan var den mörkblå högern öppet avundsjuk på länder som Italien och Grekland, där folk inte vill betala skatt. I dag är det krisländer och en moderat statsminister, som flitigare än någon annan försökt sälja in budskapet att sänkt inkomstskatt leder till fler jobb och ökat välstånd, som erkänner att skatteavdraget faktiskt hade inneburit en kostnad för landet. 
Jag är väl ganska säker på att det Bo Krogvig säger i Magnus Lintons hyperintressanta inlägg "Moderat metamorfos" säger stämmer:
 I svenska val vinner alltid de för tillfället fräschaste socialdemokraterna, vilket oftast är s. Men inte alltid.
Och då menar han inte i sak. Utan i bild.
Om man ska tro Josefsson, Rothstein, Krogvig och andra så är budskapet solklart. Folk gillar socialdemokratisk politik och symbolik, däremot är de inte lika säkra på om de gillar Arbetarepartiet Socialdemokraterna.
Det är där striden står i nästa val - vilka är de fräschaste socialdemokraterna då? Just nu känns det som om miljöpartiet leder på poäng men det kan ju snabbt ändras.

För att avsluta detta enkla resonemang om frihet så har "på pappret" frihet väldigt lite med generell välfärd att göra, däremot har frihet i betydelsen att du när du föds, har lika goda förutsättningar och möjligheter som barnet i vaggan bredvid, oavsett vilka dina föräldrar är, väldigt mycket med generell välfärd och jämlikhet att göra. Jag gillar den bilden och därför är jag för en stor och stark offentlig sektor som sveper in vårt uppväxande släkte i trygghet, just nu tycker jag att vi går åt andra hållet och jag tror att det krävs en socialdemokratisk regering i Sverige för att ändra den utvecklingen. Jag hoppas att det är mitt parti som kan leverera politiken att ta oss dit.

Läsvärda bloggar av
Högberg, Högberg, Westerholm, LO-bloggen, Parkstugan, Löntagarbloggen, Magnihasa, Partistaten

metroSvDSvD2AbAb2DNDN2ExpTV4, SR, SVT.
fler blogginlägg på NetrootsPolitometernBloggar.se
Fler bloggar om: Politik, Intressant,

4 kommentarer:

  1. Frihet består av två dimensioner. Den viktigaste är självklart den demokratiska friheten dvs att kunna tycka och tänka vad man vill. Den andra är den ekonomiska friheten dvs att ha så mycket eget kapital att man inte behöver arbeta för sitt uppehälle om man inte vill.

    I Sverige kan man säga att alla är mycket fria enligt den första aspekten på frihet men ganska livegna enligt den andra.

    SvaraRadera
  2. Möjligheter och förutsättningar till vad? Jo, skatter spelar roll för vilken makt har medborgarna utan pengar?

    Frihet är också att inte behöva göra som alla andra. Människor är inte lika. Finns det frihet så märks det på att människor lever olika. Lever alla lika kan vi vara säkra på att det inte finns någon frihet.

    Där har Socialdemokratin en enorm utmaning: Att gå från att vara curlingföräldrar som alltid vet bäst till att vara flipperföräldrar som ger frihet men som finns där som stöd om när det behövs, men inte förr.

    SvaraRadera
  3. Det är klart det finns ett glasklart samband mellan frihet och skatter. Jag betalar 300.000kr i personlig skatt / år. Jag tjänar bra, men tycker inte jag får runt vad jag vill få ut av allt jobb o slit. Om jag istället betalt 250.000kr i skatt på min inkomst hade det känts något mer rimligt.

    SvaraRadera
  4. Frihet är frånvaro av tvång. Skatter tas ut med tvång. Alltså minskar friheten ju högre skatten är.

    En socialbidragstagare har på marginalen ingen ekonomisk frihet. Allt vad han/hon tjänar på arbete tas i beslag av staten.

    Men nu vill politikerna att det i alla fall ska bli litet kvar. Det ökar friheten.

    Se även:
    http://danne-nordling.blogspot.com/2011/08/en-eftergift-till-egoism-och-frihet.html
    /DNg

    SvaraRadera