5 augusti 2011

Regeringen går från ord - till handlingsplan.

Tack så mycket för den oerhörda visdom som strömmar ut från Rosenbad idag. Schlingmanns patruller har lyckats författa ett debattinlägg som innehåller fakta och problemställning. Slutsatsen när man har fakta och problemställning blir att man ska skapa en handlingsplan.

Missförstå mig inte nu. Jag gillar handlingsplaner när de gör nytta. När planen ger resultat. Jag misstänker dock starkt att regeringens handlingsplan kommer att komma fram till precis det som står i problemställningen. Unga män i socialt utsatta miljöer är de som mest troligt kommer att vara de som begår hatbrott, oavsett vem hatet riktas emot.

Handlingsplanen kommer därför att gå ut på att kartlägga de miljöer som dessa unga män vistas i, fysiskt och på nätet.
En mer effektiv metod mot hat som  jag har skrivit om tidigare är att öka tryggheten i samhället genom att bekämpa problemen i de utsatta miljöerna och minimera dem istället för att ha bättre koll på de ungdomar som växer upp där.


Jag är fast övertygad om att det Jens Stoltenberg sade i anslutning till terroristdådet i Norge gäller; vi ska bekämpa hatet med mer demokrati och mer öppenhet. 
Vi måste bekämpa otryggheten i samhället med med mer öppenhet och öka möjligheterna för landets unga. 


Vi ska bekämpa social utslagning med reformer för att minska den. 
Det är som med eldsvådor, det är mer effektivt att bekämpa eldhärden än lågorna.


Ett annat gäng än regeringen som har förtvivlat svårt att se sig själva med minsta form av distans är SD. Jag rekommenderar starkt läsning av Ann-Charlotte Marteus ledare i Expressen idag: Dagis för paranoida SD-pojkar.


Bloggat på ämnet regeringens debattartikel har alla grabbarna längst fram :-) : Sebastian Stenholm, Martin Moberg, Johan Westerholm, Peter Högberg, Peter Johansson
fler blogginlägg på NetrootsPolitometernBloggar.se
Fler bloggar om: Politik, Intressant,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar