15 februari 2011

Jag ber om förtroende del 3.

Så var den här, valsedeln till kongressombudvalet. Bifogad är en folder med små anteckningar om kandidaternas bakgrund och vilja.
En del av kandidaterna känner jag, andra inte. Jag är ändå övertygad om att var och en av dessa 48 kandidater kommer att representera partidistriktet på ett förtjänstfullt sätt.
Tänkte i sammanhanget slänga in en liten not till den centrala valberedningen i Socialdemokratiska Arbetarepartiet. Det hade kanske varit en bra grej, att på liknande sätt, till medlemmarna i partiet presentera de kandidater som ni ser som de mest intressanta. Låta dem presentera sig själva på en sida i en folder som man kunnat titta i, låta dem bli intervjuade på socialdemokraterna.se.
Vad var det värsta som kunde hända då? Att de kongressombud som förväntas välja valberedningens kandidat vet vad de röstar på? Hemskt. Att det uppstår en diskussion? Ännu hemskare. Att media får veta vilka som vill bli partiordförande och statsministerkandidat? Rent av fruktansvärt.
Jag känner inte att jag känner någon form av bristande förtroende för någon av de 48 kandidaterna (skulle vara lite bristande självförtroende i så fall). I alla fall inte beroende på att de vill eller att de säger att de vill kandidera som kongressombud. Inte för Håkan Werner Linnarsson som tog emot inbjudan att gästblogga hos mig för att berätta vad han ville. Nu har jag en möjlighet att på, i sanning, begränsat beslutsunderlag kunna välja de kandidater som jag litar på ska representera partidistriktet på bästa sätt. Jag hade gärna velat veta mer om var och en. Om någon vill fråga mig så är det bara att maila eller fråga i kommentarsfältet. Den möjligheten borde vi erbjudit medlemmarna i Göteborg via denna folder. Nästa gång kanske.

Idag presenterades socialdemokraternas kriskommission sin rapport inför framtiden. På den extra partikongressen har vi som ombud ansvar för att den rapporten tas omhand, diskuteras och omsätts i socialdemokratisk politik för framtiden. Jag ser fram emot det ansvaret. Vill Du ge mig det?

Fler progressiva bloggar på NetRoots
Öppna Kriskommissionen har öppet hus på blogg och Facebook. Välkomna in att diskutera rapporten!
Intressant?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar