31 januari 2011

Jag ber om förtroende!

Den 24-27 mars 2011 skall Socialdemokratiska Arbetarepartiet hålla en extrakongress. Det är mycket viktiga saker som ska behandlas av partikongressen både när det gäller politiken och partiets organisation.
Mellan den 14- 22 februari ska medlemmarna rösta fram de 13 Göteborgska ombuden.
Jag har av min S-förening blivit nominerad till att vara ombud vid denna högtidsstund för arbetarrörelsen och det är det förtroendet jag ber om nu.
Anledningen till att jag vill är att jag hoppas kunna tillföra ytterligare perspektiv till den grupp som åker till kongressen, att mina tankar, må hända naiva ibland, kan berika den erfarenhet som en kongress uppvisar.
Sedan i juni har jag varit stenhårt ideellt engagerad i det politiska livet, först på heltid i valrörelsen men även efter valet har jag engagerat mig i min s-förening och sen årsskiftet sitter jag även som ersättare i SDN Askim-Frölunda-Högsbo.
Som en av ca 600 är jag aktiv inom bloggnätverket Netroots och har bl.a. bidragit till Öppna Kriskommissionen, ett initiativ som skapades för att öka inflödet av idéer, tankar och förslag till partiets officiella kriskommission. På "Jämlikhetsanden" blandar jag partiets idédebatt med kritik mot regeringen. När jag kommit in i SDN-arbetet hoppas jag att det lokala perspektivet också får plats.
Men under extrakongressen vill jag inte kommentera från sidlinjen utan jag vill, trots min rookiestatus, hoppa in i hjärtat av partiets omvälvning från en koloss på lerfötter till en smidig jätte med framtidstro och visioner för de kommande årtiondena.
Jag tror på ett parti som söker djupt i sin historia efter nycklar till framtiden. Nycklar till reformer som kommer de allra flesta till gagn. Att vi ser skillnaden mellan villkoren nu och förr och kan förstå att nya lösningar ska till men att vi kan hitta dem själva i vår egen tradition och våra egna tankebanor om rättvisa, solidaritet och hållbarhet. Vi ska ha tillräckligt med självförtroende för att sluta låta borgarna tro att det är deras samhällsbild som segrat.
Jag vill se en partiledning som driver framtidens frågor och en rikdsdagsgrupp som driver dagens opposition.
Jag vill se erfarenheten i partistyrelse och VU tillföras ny energi.
Under kongressen hoppas jag på en diskussion som leder oss i en tydlig vilja att nå vidare. Jag är också beredd att stå upp för att undvika alltför långtgående kompromisser. Ibland är en omröstning att föredra framför enhälligheten.
I framtiden hoppas jag att praktiskt kunna jobba vidare i min förening för att från gräsrotsnivå föreslå, i mitt tycke, nödvändiga förändringar i partiets organisation och arbetssätt för att många nya människor ska känna sig välkomna och få inflytande, i stort och smått.
Ibland när jag skriver känner jag mig som en politiker, ibland som en utomstående betraktare. Precis som i mitt engagemang i basketsporten slås jag av att  det är roligare att få möjlighet att vara med och ta ansvar för föreningen än att stå på gubbhyllan och gnälla över det dåliga spelet på planen.
Jag vill in i matchen. Hoppas att du ger mig chansen!

Sandro Wennberg har bloggat om vilka av partiets distrikt som är öppna med kriterierna på partiledaren.

Fler bloggar på NetRoots
Öppna Kriskommissionen har öppet hus på blogg och Facebook. Välkomna in!
Intressant?

1 kommentar:

  1. Bra initiativ Staffan! Bättre att vara ödmjukt öppen om vad man vill, än att skrapa med foten och säga "nej, inte ska väl jag..."
    Ska bidra till debatten coh öppenheten jag med.
    /Cecilia Dalman Eek

    SvaraRadera