17 januari 2011

Jag lever i två världar - om människovärdet del 2.

Sagåsens flyktingförläggning
Alltså, det gör jag inte. Jag lever i en värld med märkligt olika verklighetsuppfattningar.
En del uppmuntrar tolerans och jämlikhet som bra vägar för samhället. Att omfamna istället för att utesluta.
Andra tycker att man ska sortera människor i grupper. "De som inte jobbar" "Muslimer" osv. och tycker att det är en bra idé att behandla människor från dessa grupper olika. Att det är skillnad på folk och folk.
Ibland tycker jag att det är så enkelt. Ibland upplever jag gråzonerna.
Själv vill jag att fler ska vara toleranta, att fler ska förstå de enorma fördelarna med ett jämlikt samhälle.
Jag har svårt att uppfatta att när nationer inte gör skillnad på tjetjener och irakier utan skickar "hem" dem oavsett folkgrupp att det är att vara tolerant och att behandla människor lika. Jag får ju vara kvar. Du får det antagligen också. De får det inte för de är födda i ett annat land. Då gäller andra regler.
Invandringspolitiken är abnorm, amoralisk och absurd enligt mitt sätt att se världen.
Vi ska ha lagar och regler men de ska vara universella.
Vi måste sluta se människor som budgetposter istället för människor. Vi måste hantera att alla i Sverige inte är födda med samma språkliga och kulturella bakgrund men ändå är precis lika värdefulla som vi som slapp födas i ett område vi tvingas fly ifrån. Eller att acceptera att rättigheter är precis lika stora för de som är bärplockare från ett avlägset land som de som är tjänstemän i regeringskansliet eller riksdagsledamöter.
Jag är ingen integrationsexpert och jag är inte 100% fördomsfri men jag inser att genom att dela upp människor i grupper misslyckas vi med att mötas på lika villkor. Det här mötet måste ske genom att de som är överordnade, de som har ekonomisk, politisk och opinionsbildande makt måste se det själva och öppna famnen.

GP om hungerstrejken på Sagåsen.
TV 4 om Tommelilla
Nina Björk om hat och uppror.

Fler bloggar på NetRoots
Öppna Kriskommissionen har öppet hus på blogg och Facebook. Välkomna in!
Intressant?

2 kommentarer:

  1. Kan inte jag själv få bestämma vad mina skatte pengar skall användas till,
    Det är lättare att spendera andras pengar
    Hur tänker du?

    SvaraRadera
  2. @anonym
    Jag tycker det är en självklarhet att du inte själv kan bestämma vad dina skattepengar används till. Resten av lönen får du däremot göra vad du vill med.
    Skatterna ska täcka det som vi gemensamt måste lösa för att ha ett på så många sätt som möjligt gott samhälle. En stor del gemensamma investeringar har visat sig vara mer effektiva att skapa den typen av samhälle som jag tänker mig som gott. Ett modernt, jämlikt och tolerant samhälle.

    SvaraRadera