3 juli 2011

Vägen till Visby




Sitter på en buss, Oskarshamn bound, "beklagar att AC:n inte fungerar".
Det är med blandade känslor som jag där kommer att borda båten mot Visby och Almedalsveckan.
Det är mitt första besök och jag har inga "måsten", bara några "borden"; knyta kontakter, rapportera om möten och händelser samt försöka lära mig ett och annat.

Den blandade känslan är förväntan mixat med skepsis mot en värld som på pappret söker informera och diskutera men som snarare försöker övertyga och manipulera. Ingen är i Visby utan dagordning. Den kan iofs vara att dricka så mycket gratis rosé som möjligt.

Det som i försnacket är påtagligt är att Vem är Vem är lika viktigt som Vad är Vad och när jag ser i panelerna så är det påfallande ofta samma namn som dyker upp.
Den politiska kommentaren i Sverige verkar ofta bestå av max 20 personer som tolkar den politiska verkligheten för den milt intresserade allmänheten.

Jag kommer själv att främst ägna mig åt den partipolitiska debatten men också försöka förkovra mig inom det som håller på att bli mitt politiska fält, den uppväxande befolkningens utbildning och förutsättningar till goda liv.

SVT

Netroots

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar