5 juli 2011

#Almedalen: Det långa perspektivet

Min andra hela dag på Almedalsveckan.
Intrycket är att samhället idag har stora problem och för att det offentligas möjlighet att stötta invånarna inte helt ska krackelera så måste vi byta väg.

Det som är upplyftande är att det finns ett stort engangemang och en stor kunskap om vår samtid.

Vid samtal med flera av Socialdemokraternas talespersoner i olika specialområden blir jag också uppmuntrad över den stora vilja de visar. Det finns mycket som är på gång och många goda idéer och jag ser med tillförsikt fram emot en stark höstbudget.

Det som verkar vara en gemensam konsensus och det allra viktigaste som framtiden har att göra är att omforma utbildningsväsendet i grunden, inte återställa skolan till 60-tals metoder.

En reflektion är att när Reinfeldt igår försökte antyda att Socialdemokraterna blickar bakåt så var nog den vassaste piken oavsiktligt riktad mot Björklunds pekpinneskola. Björklund får också en rejäl känga av både IT-minister Anna-Karin Hatt och Fredrik Svensson från rektorshögskolan. Kängan utdelades på ett seminarium om en IT-vision för 2020. Det är bara åtta och ett halvt år kvar tills dess.

Det är inte längre tid att prata om vad vi vill göra utan också göra det. Jag tror att det finns stora möjligheter till en blocköverskridande IT-politik och jag hoppas att regeringen inser detta och bjuder in de rödgröna partierna till detta arbete.





Netroots
- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar