14 juli 2011

Du sköna nya värld - Internet en ofri plats?

Många av oss ser ju gärna Internet som ett hjälpmedel för demokrati och frihet.
Samtidigt lägger vi stora delar av vår åsiktsspridning i händerna på företag. Företag som oavsett vad de hävdar inte alltid har kundens bästa för ögonen utan i sista hand företagets vinst.

Detta gäller inte minst Apple vars produkter jag genuint gillar men vars behandling av innehåll präglas av att värna producenternas intresse framför konsumenternas och godtycklig censur. Deras intresse för underleverantörernas anställdas villkor är också dokumenterat lågt. Trots detta upprätthåller Apple en slags stämpel att vara det schyssta alternativet till Microsoft-kontrollerade PC-fabrikanter.

Alltså sitter jag här med min iPad. Inköpt av kommunen i syfte att spara pengar på minskad pappershantering. Inte ställde väl jag eller någon annan politiker i vår nämnd frågor om ovanstående när inköpet gjordes.

Facebook är en annan applikation jag dagligen använder som då och då censurerar "olämpligt innehåll" på ytterst godtycklig grund. Det senaste jag hörde om var en bild där två kvinnor kysstes som togs bort.

Google:s nya tjänst Google+ tar effektivt hand om dina rättigheter när du ansluter dig och de digitala fingeravtryck du lämnar efter dig i Googles nät av tjänster i form av cookies, dokument, sökningar och annat finns kvar, hur länge är osäkert.

Eftersom jag är rätt trygg i att allt jag gör online är lagligt, (en del bildlån kan vara tveksamma), så gör jag inget för att dölja min väg på bredbandet. Hade jag däremot bott i Kina så hade min kritik av sittande regering säkert registrerats och sparats med sökmotorers och bloggtjänstleverantörens goda minne och intresse av goda relationer till staten.

Jag är ingen van debattör av onlineintegritet och frihet och tänker säkert inte bli det nu heller men vad jag vill ha sagt är att det inte bara är i förtryckarregimer infornationen filtreras och censureras. Det sker också i de västliga demokratierna. Makten över det fria ordet kan aldrig tas förgivet och vi som lever i den skenbara frihet som de sociala nätverken ger måste minnas vems intresse vi tjänar på att vara där.

Denna förvirrade postning inspirerades av detta TED Talk med Rebecca Mackinnon.


JMW Kommunikation har bloggat om internetcensur. Ola Möller.
Andra bloggar om Internet, Google+, frihet
SvD, SvD2

fler blogginlägg på NetrootsPolitometernBloggar.se
Fler bloggar om: Politik, Intressant,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar