15 maj 2011

När allt ska summeras

Ikväll vet vi om den medvind Socialdemokraterna känt den sista veckan håller i sig.
Jag är personligen betydligt mer hoppfull än jag tidigare varit. Vi får se om känslan håller i sig tills ikväll.

Efter ett val kommer en valanalys. Frågan om negative campaining kommer att höras. Vi har själva tvingats att vara väldigt offensiva när det gäller att försöka få ut Moderaterna på banan, att få dem att prata om sina egna förslag. Det har lyckats så tillvida att de har blivit väldigt provocerade och tagit till rejält fulspel. Vår kampanj har varit lokal även om partiledningen har varit mycket närvarande sista veckan.

Om  upplägget i denna korta och lite bortglömda valrörelse har varit riktigt tror jag att vi måste diskutera vidare. Väldigt mycket pengar har som vanligt spenderats på utomhusreklam. Har någon mätt hur effektiv den är? Vad hade kunnat göras i form av lokala mediesatsningar för samma pengar?
Jag tycker det är viktigt att ta reda på var människor har fått sin information om valet i första hand. Något säger mig att valtavlor kommer långt ner på listan.

Skillnaden mot höstens plakat var dock väldigt tydlig. Max en timma på akuten är något man förstår och minns. Minns ni höstens tavlor?

Centern hade det mer kryptiskt utformade budskapet "Det ska vara trevligt att ta bussen. Inte tvärtom".

Nu ska jag ge mig ut i den disiga Göteborgsmorgonen och leverera valsedlar till de ordinarie röstlokalerna. Tänkte passa på att rösta själv också.

Vi hörs efter valet. Då kommer jag lansera en tanke som gnagt i mig. Motståndets politik. Smaka på det så länge.

fler blogginlägg på NetrootsPolitometernBloggar.se
Fler bloggar om: Politik,  regionval,  Västra GötalandomvalIntressant


Blogg: SSU Hisingen, Cecilia Dalman Eek, Peter Andersson, Martin Moberg


Media: SVT 123456SR 12Nyheterna 12GTAbDNAb 12SvDExprGP 12GTGP 1234ExprAb

Read more: http://martinmobergsblogg.blogspot.com/#ixzz1MObkgFRB

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar