18 maj 2011

Det går inte. Min uppgift som politiker?

Jag är nu utbildad politiker
I dagarna tre har jag suttit fastnaglad på en allt hårdare konfererensstol och pumpats full av information av våra främsta tjänstemän i kommunen.

Initiativet är fantastiskt bra.
Det hade verkligen varit nyttigt för mig som politiker att få chansen att dryfta min roll med andra politiker och förstå hur de som varit med ett tag förhåller sig till sin roll gentemot tjänstemän, styrdokument, lagar och förordningar.

Nu var det istället tjänstemännen som berättade vad vi inte kan göra som politiker pga lagen/styrdokumenten/förordningen/policyn/media/stadskansliet/kommunfullmäktige
Om jag igår var entusiastisk över vårt budgetförslag inför kommande år är jag idag skeptisk till vad jag faktiskt kan påverka av egen kraft.

Det känns lite som tjänstemännen som föredragit under denna utbildning, omedvetet, dragit en blöt filt av tvivel över mig. Ska jag i fortsättningen ställa mig frågan kan vi göra så före jag presenterar en idé?
Jag hade hellre haft en känsla av att så gör vi - lös det! Jag hoppas att mitt förhållningssätt kan vara sådant i framtiden också.
Jag ser hellre att våra tjänstemän kreativt får lösa administrativa problem än att vi som politiker inte försöker lösa medborgarnas pga byråkratiska hinder uppsatta av tjänstemännen.

Annat läsvärt:
Martin Moberg om samarbete (m) och (sd)
Roger Jönsson(s) om kritik mot regerigen från finanspolitiska rådet
Svensson om en motdemonstration mot nazisterna i Göteborg på lördag

fler blogginlägg på NetrootsPolitometernBloggar.se
Fler bloggar om: Politik, Intressant



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar