16 maj 2011

En av de tråkigaste dagarna i mitt liv - borde varit en toppendag

Idag har jag varit på dag 1 av 3 på Göteborgs Stads politikerutbildning.
Jag förundras att jag lyckades sitta upprätt och den timma då iphonen låg på laddning har satt spår i form av bitmärken i knogarna. Nog för att det har varit valrörelse och t.o.m. en (kort) valvaka igår men det hade nog inte hjälpt med 15 timmars sömn och en dos guarana före den här övningen.

Hur man kan få något så i grunden intressant som politisk styrning bli så fruktansvärt tråkigt är något av ett mirakel. Att inte använda deltagarna med deras erfarenhet, kunskap och klokskap för att skapa en kreativ lärandeprocess är bara klantigt, jag hade lärt mig mer om Göteborg om jag åkt Paddan än jag gjorde på 5,5 timmars effektivt nötande idag.

Dagen började annars intressant med kommunalråden Anneli Hulthén och Jonas Ransgårds dragningar.
Sen tog tjänstemännen över. De alltför ordrika powerpointpresentationerna regnade över oss stackars politiker av olika dignitet som hade samlats. En eloge till Kerstin Brunnström (s), första namn på Göteborgs Regionvalslista som orkade sig till kursen idag efter en stenhård valrörelse med mycket oro för framtiden.

En tacksam insikt av dagen var hur snett ute vår käre utbildningsminister från Skene är. Katederundervisning är sinnesförslöande, inte tvärtom.

En annan insikt är om det är den här typen av internutbildningar som är gängse i offentlig sektor så är det ett mirakel att vi överhuvudtaget har tjänstemän kvar i verksamheten.
Nåja två dagar kvar, hur hemskt kan det bli. Hjääääääääääääääääääääääääääääääälp!

fler blogginlägg på NetrootsPolitometernBloggar.se
Fler bloggar om: Politik, Intressant

2 kommentarer:

  1. Samma sak med Thomas Eneroth, som enligt mig valtalade och dessutom behandlade åhörarna som ignoranter härförleden.

    SvaraRadera
  2. Var på en grej med Thomas E i valrörelsen. (finns på sosse.tv) En riktig entertainer i jämförelse med dagens upplevelse.

    SvaraRadera