29 oktober 2010

Mental istid

Den nya tiden - den kom ju så fort - mitt liv flimrar fort förbi...

Skulle nog utan större problem kunna skriva en hel text - enbart med Ebba Grön citat. (Pervers Politiker har också snurrat förbi i tankarna) men det får bli en framtida utmaning.
Jag känner att jag gör det igen nu, sitter här och skriver på bloggen istället för att göra något "på riktigt". För det är ju vad som behövs. Jag har till och med räknat ut vad som ska göras.
Liksom att e-posten snart spelat ut sin roll som kontaktmetod så har det traditionella socialdemokratiska partiarbetet gjort det som samhällsomdanande kraft.
Vi behöver återvinna reformismen i politiken och vi behöver återväcka aktivismen i folkrörelsen. Det räcker inte att visa ett obestämt och allmänt missnöje på första maj. Vi har två otäcka riktningar i regeringens politik som var och en borde väcka ett brett folkligt missnöje istället för ett jaha. Det ena är sjukförsäkringen, det andra är den smygande försämringen av villkoren på arbetsmarknaden. (Vi behöver göra annat också, innanför murarna, riva dem t.ex.)
Så här sitter jag och väntar på det folkliga upproret med rötterna i arbetarrörelsen. För inte ska jag väl behöva göra något själv?* Jag bloggar ju, vad ska du göra?
Peter Högberg skriver bra om folkrörelse här och här (kolla också de högoktaniga kommentarerna) Anders Nilsson följer upp sina kommentarer från Peters blogg här. Moberg i den politiska turbulensens ansikte Blekinge är också på spåret.
Ett hjärta rött om sjukförsäkringarna.
Läs Löntagarbloggen, Kulturbloggen och Alexandra E om vilkoren på arbetsmarknaden, eller varför inte ta sig an Arbetarrörelsens Tankesmedjas snabbrapport 16.
Mer på Netroots valanalysblogg och Öppna Kriskommissionens Facebookgrupp.
*Obs ironi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar