2 oktober 2010

Jag har sett ljuset!

På många bloggar och i många sammanhang nämns medelklassen som det vi, (S), måste vinna för att åter regera Sverige.
Diskussionen bottnar i om det är politiken som ska förändras eller bara politikens dräkt.
Jag tror att det är lika farligt båda delar.
Vi ska helt enkelt ägna ett ca ett halvår nu till att komma fram till en politik som vi tror är rätt för vårt parti och för Sverige i framtiden, gärna med ett långt perspektiv. Jag har alldeles nyss fått en uppenbarelse om vad vår fråga är, egentligen är den inte ny och inte ens originell men som värdegrund för hela politiken så är det lite skillnad.
Jag pratar förstås om Jämlikhet! För enkelhets skull citerar jag min egen kommentar på Peter Högbergs inlägg om klassproblematiken.

"Alltså, egentligen är det ganska enkelt, socialdemokratin måste bli den stora jämlikhetsrörelsen. Eftersom det kan anses bevisat att jämlika samhällen är bättre och om man ska tro Rothstein att socialdemokratiska samhällen också är det så är det väl bara att köra! Upp med hakan och på med jämlikhetsblåljuset så behöver vi inte längre bekymra oss om klasskamp och vem vi riktar oss till. Det är en bred allmängiltlig rörelse med alla som vinnare!"

Det här gäller ju inte bara välfärden utan även näringslivet, arbetsmarknaden, utrikespolitiken och samhällsengagemanget, kort sagt hela midevitten. Utjämna livschanser och livsvillkor. Problemet är att precis som med jämställdhet krävs att någon ger upp ett privilegium. I det här fallet kan man visa att det får människor att må bättre, den "lilla" utmaningen är alltså att få dem att tro på det.
Med jämlikhet som det mål politiken har och humanismen som dess metod så kommer vi att ha en politik som ser individers behov och som kämpar för deras lika rättigheter oavsett grundförutsättningar.
Det kommer bli en smal sak att baka ner det här till praktisk politik, nån som vill hjälpa till? Min tanke är ett manifest som påminner om FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna.

Om medelklassproblematiken kan ni bl.a. läsa hos Storstad, Mitt i Steget, Högbergs tankar m.fl. på Netroots.
Läs gärna vår valanalysblogg också!

1 kommentar:

  1. Bra skrivet.Skickar följande länk och story
    ang berättelse utförsäkring.Tänkte den kunde
    intressera
    http://www.youtube.com/user/Owatunes#p/u/12/1l4aYvXCECc

    SvaraRadera