1 mars 2014

Veckans sämsta erbjudande - att anta det är att ge upp.

Jag fick ett brev i veckan. För 95 spänn i månaden kan jag numera försäkra mig om att få en buffert på 6000 kr i månaden vid arbetslöshet eller sjukdom.
Att försäkringsmarknaden har erbjudit tillägg på a-kassan är inget nytt. Men det här är i alla fall nytt i mina ögon.
En privat försäkring för inkomstbortfallet när du är sjuk är det slutliga beviset på hur samhällets socialförsäkringssystem har fallit samman. Och att människor är fast i sina skulder.

Jag vet inte om det finns en stor marknad för buffertförsäkring och jag har inte kollat villkoren för den. Att den existerar är illa nog. Det är en underbetyg till välfärdsstaten och det borgerliga systemskiftet. Att köpa den är att ge upp det fullt rimliga kravet på 80% av inkomsten som ersättning vid sjukdom eller arbetslöshet. Jag vill inte ge upp.

fler blogginlägg på NetrootsPolitometernBloggar.se 
Fler bloggar om: Politik 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar