25 mars 2014

Vägen till bildning blir aldrig lång #läsförmig

Idag sjösatte en samlad arbetarrörelse satsningen "Läs för mig"
Läsning föder nyfikenhet
Idén är att fler barn ska läsa genom att deras föräldrar (eller någon annan vuxen) läser för dem och väcker intresset för litteratur.

Gunnar Sträng påstås ha sagt att för att bli en god talare så måste man läsa mycket som ung, helst oerhört mycket.
Efter endast sex års folkskola var Sträng utan tvekan en person som hade ett väldigt utvecklat språk. Troligen var det den myckna läsningen som ung som trots avsaknaden av skolgång gav bildning via litteraturen.

Som ung grabb lärde jag mig massor om historia från Fantomentidningar, James Fennimore Cooper och Alexandre Dumas. Kanske inte "verklig historia" men en bild av verkligheten och historiska händelser.

Som ung man hjälpte Sture Dahlström till att skapa en bild av livsglädje och sexualitet. Lundell och Kerouac skapade universom bortom vardagen. Ett manligt universum. Det har jag förstått nu sedan jag bland annat läst Nina Björk.

I vuxen ålder har jag kunnat närma mig filosofi och idéhistoria genom litteratur. Albert Camus, Peter Nilsson, Roy Andersson, Charles Bukowski har satt färg och glädje på mina funderingar om mänsklighet och människovärde.

Det litterära värdet i ett tjänsteutlåtande i den politiska förvaltningens vardag har väldigt få litterära kvaliteter men all läsning har gjort att jag kan koda av det krångliga. Se meningen när den finns och förhoppningsvis upptäcka där den saknas.

Det här är min glädje av läsning. Jag tycker att det är självklart för en folkrörelse att främja bildning. Det finns bara vinster i det.

Att det idag sjösätts en satsning för att små barn ska läsa mer är i mina ögon en lika viktig social satsning som mindre skolklasser eller fler specialpedagoger. Läsning är som all annan förebyggande verksamhet bra för samhället.

Att socialdemokratin vill crowdfonda ihop en halv miljon kan därför kännas en smula småttigt för något som borde ha en rejäl post i kulturbudgeten.

Jag hoppas att denna satsning är långsiktig, att den kan påminna om de idéer om bildningens förtjänster som en gång skapade ABF.

Läs mer om "Läs för mig" hos LO och S
Vill du bidra? Kan du göra här.
fler blogginlägg på PolitometernBloggar.se 
Fler bloggar om: Politik 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar