4 september 2011

Gamla rödgröna förslag som nya hos regeringen

De som säger att det inte spelar någon roll vem som vinner val i Sverige har nu verkligen fått vatten på sin kvarn.
När regeringen tvingades att backa på det femte jobbskatteavdraget fann man sig utan några konstruktiva idéer.
Vad göra?
Ta några från den skrotade rödgröna valplattformen kanske?
Vips var det dags att sänka restaurangmoms och satsa på infrastruktur. Det ska sägas att jag inte kom att tänka på det själv förrän jag läste Maria Skölds analys i GP idag (inte på nätet, som vanligt).


Nu är väl det inte någon hemlighet att det var Miljöpartiet som drev på om restaurangmomsen och det är ett förslag som är väldigt dyrt per beräknad anställning, här har socialdemokraterna dragit slutsatsen att sänkt restaurangmoms inte är det bästa sättet att stimulera ekonomin.  En förbättrad a-kassa och ett humanare sjukförsäkringsystem ligger naturligtvis långt före skattesänkningar som stimulans i ekonomin. Även sänkt skatt för pensionärer kommer klart före.


Däremot är satsningar på infrastruktur något av det vettigaste man kan använda reformutrymmet till. Låt oss hoppas att regeringens satsning räcker, många gånger tidigare har ju pengar som skjutits till under klang och jubelspel inte riktigt motsvarat neddragningar som gjorts i skymundan. Vår regerings förmåga att säga en sak och göra en annan är väl dokumenterad.


Hade jag fått bestämma om reformutrymmet så hade jag dels haft mindre säkerhetsmarginal än Borg. Oron är en av de faktorer som driver konjunkturen nedåt och min taktik hade varit att minska oron för arbetslöshet och andra problem med hjälp av en stark a-kassa, investeringsstöd för miljövänligt byggande etc.


Överhuvudtaget så hade jag försökt att stimulera långsiktig utveckling. Den typ som planar ut toppar och dalar. Tillväxt i ekonomin är idag nödvändigt men på längre sikt är det omöjligt, jordens resurser tar slut,  vissa länder utarmas till fördel för andra osv. Vi behöver fundera på om det är hållbart att diskutera budgetperioder om ett år, risken för kortsiktiga beslut med negativa långsiktiga konsekvenser blir så mycket större.


Till sist hade jag satsat varenda krona som jag kunde hitta på våra barn så att drömmen om jämlikhet och utjämnade livschanser inte dör vid skolstarten. Att vi vet att vi har gjort allt vi kan för att varje barn går ur grundskolan med godkända betyg och en stark tro på framtiden.

Andra som bloggat:


fler blogginlägg på NetrootsPolitometernBloggar.se
Fler bloggar om: Politik, Intressant,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar