15 september 2011

Fasan Fas 3 fortsätter i Göteborg

I våras skrev jag stolt om Göteborgs Stads budget för 2012.
- 5 mkr som innebär 50 platser för att ersätta Fas 3. Personerna erbjuds ett riktigt jobb och får istället för försörjningsstöd en lön på 18 000 kr.
Döm därför av min förvåning när jag på Facebook fann dessa bilder idag:

De är från en broschyr Göteborgs stad givit ut på Arbetsförmedlingen.
Det är två saker med broschyrerna som stör mig något oerhört.
1. Det är tydligt att de jobb som föreslås borde vara till anställningar istället för Fas 3.
2. Broschyren verkar ge de som läser den alternativ, att välja eller välja bort. Är man aktuell för Fas 3 har man inga valmöjligheter kvar.

Jag fick snabb respons på en upprörd fråga på Facebook från (s) kommunalrådet Anna Johansson (som inte har frågan på sitt bord, det har Mats Pilhem (v)). Vi har tydligen 600 Fas 3 anvisade i Göteborgs stad just nu. Det är 36 miljoner kronor av statliga pengar som borde gått i kommunbidrag eller lönebidrag eller nystartsbidrag eller vadsomhelst istället för att förstärka kommunens budget genom att placera människor i den åtgärd som ger ca 15% jobb eller utbildning och arbete under villkor som är betydligt sämre än de generella på arbetsmarknaden.

En sak jag inte lyckats utröna är om det är SDN som får pengarna eller om de går in centralt. Är det SDN kan jag lätt tänka mig att hårt pressade personaldirektörer använder den här åtgärden som ren besparing. Man tillsätter helt enkelt Fas 3 deltagare istället för avlönad personal.

Hursomhelst så röstade en riksdagsmajoritet den 9:e juni för att regeringen ska stoppa anvisningarna till Fas 3. Min starka åsikt är att en rödgrönt styrd stad som Göteborg ska gå före i arbetsmarknadspolitiken, inte leka följa John med den misslyckade borgerliga arbetslinjen.



fler blogginlägg på NetrootsPolitometernBloggar.se
Fler bloggar om: Politik, Intressant,

7 kommentarer:

  1. Staffan, det här är på ren svenska, åt helvete. Om det nu är så attt den ekonomiskt pressade personaldirektörewrna använder FAs 3 deltagare så är det nära skandal.Det är blåslampa som gäller.Det finns ett anatl beslutsfattare som kan förvänta sig ett antal upprörda och tydliga mail från undertecknad. Faktiskt upprörande.

    Mvh
    Peter Strobl

    SvaraRadera
  2. Peter, jag vet inte om fas 3 pengarna hamnar centralt eller lokalt. Hoppas kunna ta reda på det imorgon fredag.

    SvaraRadera
  3. En grupp som kallar sig för klassmorfar göteborg har startats på fejjan och de protesterar mot att pengarna som kommunen får för sina klassmorfar hamnar centralt. Skolorna får tydligen bara 50 kr om dagen per slav förlåt morfar, medan resten av bidraget på 225kr dag hamnar i kommunens totaltbudget. http://gt.expressen.se/ledare/1.2514980/debatt-fler-klassmorfader-behovs-i-goteborg //susanna svensson

    SvaraRadera
  4. Susanna, Om behovet av en klassmorfar finns ska ju även de ha vettig lön och schyssta villkor.

    SvaraRadera
  5. Ingen ska tvingas jobba utan avtalsenlig lön. Det är nått som glömts bort av ledande politiker oavsett färg sedan 90 talskrisen. Sånt här bidragsjobbande har pågått sedan dess. Det är tyvärr inte bara alliansregeringen som infört regler som utnyttjar människor. Under förra sosseregeringen var det två döa ingengörer som organiserade upp en helt ny produktionskedja på mitt dåvarande jobb. De jobbade helt gratis de första 6 månaderna hade bara ersättning i form av det lägsta aktivitetsstödet. Jag jobbade då på ett företag som ägdes av en maerikansk storkoncern. Varför ska svenska skattebetalare hålla dom med gratis ingenjörer?// susanna svensson

    SvaraRadera
  6. Ibland funderar jag på "vem i hela världen ska jag lita på"! Hur är det möjligt i en delvis s-styrd kommun det finns fas-3? Det gör det helt obegripligt för mig det finns politiker i mitt parti,som fått förtroende att leda och med rejäla skattefinanserade arvoden, anser sig vara nödiga att använda skattebetalarnas pengar, som allianzen lagt beslag på till en bedrövlig åtgärd, till arbetare utan avtalsenliga löner eller andra rättigheter! Jag skäms inte för att vara medmänniska o har viljan alla har rätt till ett socialt rikt liv o ett arbete enligt kollektivavtal och arbetsrättslagar, kan undra om alla kan säga de?

    SvaraRadera
  7. Ursäkta stavfelet det ska stå döva inte döa. Men nu till nått annat lyssna på dagens ringp1 ca 27 minuter in i programmet. Där är jag med. http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1120&play=3466140&playtype=Sändning

    SvaraRadera