27 juni 2011

Min middag med Reinfeldt

Jag drömde i morse, för en liten stund sen bara, att jag åt middag med Fredrik Reinfeldt.
Omständigheterna var på drömmars vis en smula bisarra men till sist fick jag frågan
- Varför håller du på med politik?
Vid tillfället kändes svaret "För att Du och Din regering håller på att förstöra det som är bäst med vårt land.", lite hårt så jag tvingades tänka efter och ungefär nu vaknade jag men jag hann att ge statsministern följande svar:
- Jag tror att individens frihet bäst byggs på en stark grund av trygghet. Den trygghetens förutsättningar förändras och politiken måste därför också utvecklas för att möta dessa, i detta vill jag spela en roll.

Där har du, läsare, min politiska idé i en mening. Trygghet är för mig inte bara den fysiska miljön du växer upp i, även om den också är viktig. Trygghet är för mig möjligheten att växa som individ i sin egen takt. Samhället mår bäst med individer som litar på varandra och samarbetar. Individerna mår bäst när de får göra samma sak. Samhällets idé måste därför i första hand vara att, i alla lägen, vara ett stöd för individer och familjer.

För mig är dessa idéer fundament i en övertygelse om att socialdemokratin är den ideologi som bäst kan skapa trygghet för individerna. Utan att kväva deras egenart eller aptit på världen, läggs ett fundament för att skapa lika möjligheter för alla, eftersom alla har lika värde.

Därmed inte sagt att organisationen Socialdemokratiska arbetarepartiets riktning helt övertygar. Dock, eftersom det är det kärl som bär de idéer jag tror på så är det självklart för mig att försöka, med alla till buds stående medel, förbättra partiet så att det blir ett fantastiskt socialdemokratiskt parti som hela tiden handlar utifrån sina grundläggande värderingar, både inåt och utåt. Ett parti med tydlig riktning framåt men som hela tiden låter blicken svepa runt om och in i för att finna bästa möjliga lösningar för tillfällets och framtidens problem.

I denna tidiga stund slänger jag en extra tanke till bloggande kamrater som tvivlar på partiet och på sin kraft att förändra. Mitt budskap: Kämpa inte emot för att brytas som vass, böj er istället likt pilträdet för att vinna mer kraft och energi när ni snärtar upp igen.

Jag vill avsluta med att tacka Fredrik Reinfeldt för den imaginära middagen, jag behövde den där frågan.

Uppdatering: Martin Moberg på ämnet


fler blogginlägg på Netroots, Politometern, Bloggar.se



1 kommentar:

  1. - Jag tror att individens frihet bäst byggs på en stark grund av trygghet. Den trygghetens förutsättningar förändras och politiken måste därför också utvecklas för att möta dessa, i detta vill jag spela en roll.

    = Två meningar :) Annars mycket klokt med få ord.

    SvaraRadera