15 juni 2011

En naturupplevelse av sällan skådad art

Idag har jag varit med om två av de mest fantastiska av naturens under.
Jag har sett hur det centrala nervsystemet i samhällskroppen arbetat för att dess fingerspetsar ska greppa rätt och jag har upplevt från insidan hur ett embryo har befruktats.

Jo, ser ni. Den ärevördiga och i pragmatismen väl skolade stadsdelsnämnden i Askim-Frölunda-Högsbo har haft två dagars budgetkonferens. Jag har också varit på ett uppstartsmöte för en grupp som har ambitionen att revolutionera det viktigaste som vi kan bestämma över, jag kommer att återkomma till denna revolution i sinom tid.

Den generella lärdomen från dessa två händelser är att det inte är i de stora föredragningarna eller detaljerna i powerpointen som idéerna uppstår. Det är i fragmenten däremellan. Av att sammanfoga bits and pieces av kunskaper startar en kreativ process i mig. Det är inte alltid det hänger ihop hela vägen men det avgörande är ofta att starta en process där andra kan engagera sig.
Det är svårt att som politiker och bloggare inte tycka till om stort och smått och när jag lyckas avhålla mig från det så vinner jag i insikt och kreativitet. Sammanfattandet är mitt konstområde och det gäller både att sätta samman och att fatta.

Därmed så skulle jag vilja sammanfatta två dagars budgetkonferens med diskussion om stadsdelsnämndens mål och inriktning 2012 så här:
Att prioritera en verksamhet med stark extern styrning, 2 miljarder i budget och 4000 medarbetare är svårt. Vi måste helt enkelt vända på kuttingen och utgå från de vi finns till för och prioritera det som ger bäst långsiktig effekt utan att negativt påverka verksamheten på kort sikt samt se till att åtgärderna passar in i den externa styrningen. Min första prioritet kommer förhoppningsvis alltid vara att våra barn får så lika livsvillkor som möjligt oavsett bakgrund. Resten kan andra prioritera.

Det har också runnit en del vatten under broarna sedan jag senast bloggade med hög frekvens. Att bloggtorkan slog till så hårt var oväntat men när lusten och tankarna saknas finns ingen anledning att tvinga ur sig inlägg.

Juholt har i dagarna presenterat en idé om Stefan Holm som ledare för en grupp om barnfattigdomens avskaffande. Holm saknar som mången bloggare påpekat formell kompetens men som alla vet så kommer man långt med hjärna, målmedvetenhet och uthållighet. Holm har visat att de tre förutsättningarna har han i högsta grad.

Det har också varit partiledardebatt idag. Jag missade den pga budgetkonferensande men har förstått att den gängse uppfattningen är att Juholt vann debatten. Det förvånar mig inte.
Den tid som förflutit sedan valet av Juholt som partiledare präglas framförallt av lust och energi. Allt har inte varit perfekt och en del har t.om. inte varit bra. Lust och energi är de två egenskaper som regeringens glimmer twins Reinfeldt och Borg tydligast saknar just nu.
Att ta ansvar för Sverige är tydligen så betungande att allt man orkar tänka på är att man har ansvar men att dessutom orka göra något är för jobbigt.



Vi vill bättre för Sverige som Juholt säger.

Om budgetdebatten:
Bloggat: Rebella om reform av föräldraförsäkrningen Sebastian Stenholm om Juholt knockade trött Reinfeldt, Annika Högberg om att vinnaren är...Håkan, Möjligheterna(s) Vilhelmina om partiledardebatt, Veronica Palm om dagens partiledardebatt och vad vill moderaterna?, Kristian Krassman om att Reinfeldt gav inte ens Åkesson en match, Bengt Silfverstrand om att så ska en slipsten dras, Monica Green om partiledardebatten i riksdagen, Håkan WL om tydliga skillnader - nöjd som det é eller framtid och utveckling, Jinge om medias inhyrda retorikexperter, Thomas Böhlmark om tillsammans åter igen, Åsa Westlund om att regeringen spär på riskerna för antibiotikaresistens, Roger Mörtvik om ett stärkt socialt kapital gör att företag och samhällen fungerar bättre, Heidi Laine Lundgren om sommarjobb i Skåne, Kent Persson om en helt diametralt motsatt syn på dagens partiledardebatt, Heléne Björklund om när forntid möter framtid i Sölvesborg, fler blogginlägg på Netroots, Politometern, Bloggar.se, Intressant

Read more: http://martinmobergsblogg.blogspot.com/#ixzz1PNF4w1al

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar